Info om laget

Laget bildades i december 2004 av ett gäng entusiastiska specimenfiskare från Småland, eller rättare sagt Jönköping med omnejd (Forserum, Huskvarna, Tranås).

Antal besökare

Antal unika besökare sedan 2006-06-03:

För mer detaljerad statistik klicka här.

SG Zander ligger 6:a i den Svenska Specimentävlingen

2006-06-28

Svenskan är uppdaterad med många nya fiskar och vi ligger på en 6:e plats.
Läs mer på Svenskans hemsida.

Gösfiske

2006-06-28

I helgen gjorde jag ytterligare satsningar på gös. På Lördagen körde jag och Marcus Svensson slowtrolling och resultatet blev 6 gösar och 2 gäddor, tyvärr inga riktigt stora men ett par utav gösarna vägde 2-3kg.
På söndagen gjorde jag och Göran Johansson ett nytt försök efter storgösen men denna gång var det traditionell trolling som gällde Resultatet blev 4 gösar och 1 gädda men tyvärr inga nya Pb denna gången heller.

Bara att ta nya tag i veckan.

Gösfiske

2006-06-19

Jag och Erik har varit och kört 2 pass efter Gös. Resultatet blev totalt 28 Gösar med topp på 7380g.
Den största fisken tillföll Erik vilket innebär ett nytt personbästa för hans del, bara att lyfta på hatten och grattulera!!

Rapporterat av: Andreas Ekfeldt

OBS! Detta är inte Gösen på 7380g.

Robergasjön igen

2006-06-12

Måndag 12/6 var jag och Henrik Karlsson uppe i Rogbergasjön. Vi landade 5st Sutare men det var tyvärr inga riktigt stora. Tyvärr missade vi av någon anledning ganska många napp + drillningar också.
Bara att ta nya tag i jakten på 3 kilos fiskarna....

Henke med en Sutare från Robergasjön

2 rapporter från Robergasjön

2006-06-12

Söndag kväll åkte jag och Erik Wennerhag iväg på ett kvällspass efter Sutare. Mängdmässigt blev det ett bra resultat med 7 landade men tyvärr var det ingen bra storlek på dem, alla låg mellan 1900g - 2500g. Bara att ta nya tag i jakten på 3 kilos fiskarna....

Rapporterat av: Andreas Ekfeldt

Var ute natten mellan tors-fre. på Rogberga för att guida en kille (Albin) till nytt pb på sutare, då hans tidigare pb låg på ca 1,9 kg från risbrodammen så såg chanserna hyffsat goda ut. Men föga anade vi att roggis denna natt skulle ifrån sig ett av de bästa sutarfiskena nånsin om man bortser från toppvikten. Hela 33 sutare landades under natten på flötmete samt ca 4 av dem på ett medtaget boiliespö.
Sutarna måste varit helt galna då jag till och med tog en precis under båten på flötmete medans jag krokade loss en annan å donade :)
Snittvikt på endast ca 2,2-2,3 kg men ändå brutalt kul fiske.Känner mig dock lite mätt på sutare nu.

Skitfiske!/Johan

Kanonfiske i Antorpa

2006-06-08

Sent framkomna till Antorpa började vi (Erik & Johan) snacka lite med folk vid sjön och det framkom att fisket var ruggigt trögt (inte ens Jörgen Forséns medtagna tur renhorn hade levererat) och ingen sutare hade landats föregående natt. Det var dags att hitta på något annorlunda.
Båten pumpades och grejorna riggades. Med inte allför höga förväntningar ankrades 2,3m flytetyg på plats och mäskning påbörjades. Godsaker från Pro Logic i form av Crustacean Method Mix blandat med Mussel Meat och DNA Krillpowder toppat med pellets kan väl ingen sutare motstå. Till råga på allt var just den mixen blandad och välsignad av Mads Grosell himself ( tack Mads).

Vi slog oss till ro och spanade på flötena och redan efter en timmas fiske fick jag ett litet lyft följt av ett grymt lyft- bara att dunka på ett mothugg. Fisken svarade tungt, gick och stångade några minuter. Sutaren var snart mogen för håven och Johan tyckte den såg fet ut, som nybörjare Antorpa  tyckte jag den såg grotesk ut. Måttbandet visade på 63x49cm och vågen drog iväg ända till 4510gr. Den natten sov jag inte en stund utan bara log och väntade på det första morgonljuset för en ny batalj.

På måfå la Johan ut sitt bete i halvskummet och hugget föll blixtsnabbt, lugn fajt och ännu en 4 kilos var ett faktum - 4080gr. När vi begav oss hem på morgonkvisten i det hällande regnet kändes inte den råa kylan - vi hade feber, sutarfeber. Kväll nr två inleddes med stora förväntningar och det var en hel del aktivtet på fiskeplatsen i form av välvande monster. Johan lyckas att dra tre raka sutare på ett par timmar och jag fick bara titta på och håva, men inte var man ledsen för det. En av fiskarna är blytung och vi börjar att spekulera i om det inte är en ilsken hanne eller en felkrokad fisk. Johans spö får jobba och fisken är ömsom nära ankarlinorna och inne i grönsakerna och röjer. Plötsligt ger den helt upp och trillar i håven. Smällfet fisk på 4220gr fördelat på 58cm med kroken klockrent förankrad i käften. På morgonpasset sätter jag punkt för vårt fiske och Johans svit på 4 fiskar i rad med en liten på 3400gr.....fartblind.

/sutarekungen Erik

SG Zander ligger 2:a i Smålänskan

2006-06-07

Majrapporten har nu kommit ut och vi ligger på en andra plats. Det är 4 lag som har dragit iväg lite i tabellen. Individuellt har vi 4 man bland dom 16 främsta (Stefan 5:a, Ekfeldt 6:a, Johan 11:a och Dan 16:e). Läs rapporten på Småländskans hemsida.

Ekfeldt & Johan i Hossmoån

Dom har varit nere och fiskat i 2 dagar och är nu på väg hem igen. Fisket har varit sådär mängdmässigt men Johan har fått en Braxen på 5670g vilket är kanonbara. Ekfeldts största vägde 4140g.

Johan med en kanonfin braxen på 5670g.

Pike on the Rocks

2006-06-03

Jag har glädjen att presentera den första rapporten på SG Zanders hemsida och vår målsättning är att i fortsättningen rapportera stort som smått som kan vara av intresse för andra glada fisktokar i vårt avlånnga land.
I början av april bestämde sig jag och Andreas för att bege oss till norra Vättern för att försöka lura en saftig madam. Isläget var fortfarnade osäkert och vi såg nyis på vissa ställen i morgonljuset på väg norröver. Väl framme var det gott om båtar på en ytterst liten öppen vattenyta. Det var bara att inse att fisket mer handlade om att försöka unvika att kollidera med andra båtar, isflak, vasstrån, träbitar och annat spännande. Första dagens fiske var trögt med ett fåtal landade fiskar.
Dag två inleddes trögt trots att manöverutrymmet blev större i och med att isen släppte sitt grepp ytterligare, men på eftermiddagen byttes taktik och ett antal wobblers jobbade bakom båten. Sent på eftermiddagen steg den först hyggliga gäddan i 7 kilosklassen på och vi hann inte mer än att kommma igång igen förräns det piskade till ordentligt i mitt Adexa Tempest och jag kunde konstatera att det var en saftig bit som satt tänderna i plastbiten.
Drillningen var inte dramatisk snarare bara tung och sävlig och snart hade Andreas säkrat fisken i håven (stort tack Andreas). När vi lyfte in madammen kände vi att den var riktigt tung vi kunde bara inte fatta hur stor den var fiskefrossan var total. Vågen visade på 13640gr och måttbandet på 116cm och där satt man med en ursnygg sexig madam i famnen, det är kärlek!

Det följande dygnet gav mycket trevligt fiske och på morgonen dag tre drev Andreas in krokarna i något tungt. Det visade sig vara en spädgris på 11kg blankt med en längd på 106cm. En sak är säker att vi kommer tillbaka nästa år till denna underbara plats med underbara fiskar. Håll ögonen öppna på SG Zanders hemsida den närmaste tiden, jag har en känsla av att teamet har något STORT i görningen.

Gäddkungen Erik

Erik med en bastant gädda på 13460g.