Info om laget

Laget bildades i december 2004 av ett gäng entusiastiska specimenfiskare från Småland, eller rättare sagt Jönköping med omnejd (Forserum, Huskvarna, Tranås).

Antal besökare

Antal unika besökare sedan 2006-06-03:

För mer detaljerad statistik klicka här.

12:e reg fisken för Andreas Ekfeldt

2006-07-30

Jag har börjat att satsa en del på att komma upp till 20 arter och det rullar på bra för tillfället.
Denna gången var målet inställt på en Gräskarp över registreringsvikten 6kg. Fiskepasset började med en mindre Gräskarp på 5620g så det var bara att kämpa vidare. Lite senare får jag en klart större fisk som ger mig en bra fight, väl i håven ser jag att den är klart större än den tidigare och jag inser att jag lyckats. Vågen stannar på klart godkända 10360g.

Andreas Ekfeldt´s veckorapport

2006-07-28

Veckan började med ett göspass som endast resulterade i några mindre gäddor. Under detta göspasset ringer Andreas Åkersten (Team Lillen) mig och undrar om jag skall med på en 2 dagars trollingresa med målet en stor öring från Vänern. Inte mycket att tveka på så kl.07:00 morgonen efter möts vi för turen till Vänern.
Fisket på Vänern visar sig vara mycket trögt och vi får endast 2 mycket små laxar, 1 gös och 1 gädda. Efter detta så väljer vi att lägga ner Vänern för denna gången och åka till Hjo och Vättern istället för nästa dags fiske. Fisket är ganska trögt här också men Åkersten får en mycket fin öring på mellan 4 och 5kg, själv får jag nöja mig med en röding på 2350g.
Eftersom det varit bra fiske i södra delarna av Vättern bestämmer vi oss för att åka hemåt och lägga nästa eftermiddag där. Innan vi hinner ut på detta passet piper det i min mobil där jag får frågan om jag vill följa med till västkusten och Bratten om det inte blåser för mycket, i så fall skall jag infinna mig i Falköping 4 timmar senare. Vi åker ut på Vättern och sätter i alla sakerna men det nappar inget direkt så efter bara någon timme tar vi upp sakerna så jag skall hinna hem och packa för havsfisket.
När jag mött grabbarna i Falköping beger vi oss till Lysekil där vi skall utgå ifrån. Tyvärr har SMHI ändrat sina vindprognoser och det blåser omkring 10m/s så vi tar oss inte ut till Bratten men vrakfiske nordväst om Måseskär blir det. Vindarna och strömmarna gör det svårfiskat på vraken så det blir inte så mycket fisk men en och annan hyffsad torsk landar vi. Jag lyckas också ta en mindre kungsfisk på 540g, min 11:e art och ett steg närmare 20 arter.

Om någon undrar har jag världens snällaste flickvän som låter mig fiska så mycket jag orkar. Tack Annika!!!

Rapport från Vättern

2006-07-24

Jag har fortsatt att satsa på skönheterna från Vätterns djup med klart godkänt resultat.
I fredags åkte jag ut på ett eftermiddags pass efter jobbet med 4 fiskar som resultat, störst var en röding på 2900g.
I lördags var det sedan lungt med fisket, där emot så fick krogen sig ett besök.
På söndagen var jag åter på Vättern och denna gången blev det grandslam med 1 öring, 1 röding och 1 lax.
Kör hårt!!

Veckorapport från bröderna Nero

2006-07-24

Patrick och jag har kört 4 sarvpass med dålig utdelning, topp på 670g många små sarvar mörtar braxnar och sutare.
2 ålpass utan ett napp.
1 göspass för mig med topp på 4320g.
Det är bara att ta nya tag.
Jag längtar till Ursjön, rudorna har visst lekt nyligen och väntas vara på hugget närmaste tiden.

Rapporterat av Stefan Nero

Stefan med en fin gös på 4320g.

Gullmarsfjorden

2006-07-24

Patrick en kompis och jag har varit och fiskat från land i Gullmarsfjorden. Dom största fiskarna blev varsin blågylta på 410g för Patrick och mig och en berggylta på 1030g för mig.
Vi hade förhoppningar på några reggor men med tanke på att det var första gången vi bedrev sådant här fiske och inte viste var vi skulle vara så är det inte mycket att göra åt det.
 Vi hade fint väder och det är inte all specimenpass som man kan ta sig ett dopp. Något att tänka på när man ismetar i kyla och blåst kommande vinter.

Rapporterat av Stefan Nero

Patric med en blågylta 410g.

Berggylta 1030g.

Andy rockar på Vättern

2006-07-13

Igår (Onsdag) körde jag ytterligare ett pass på Vättern. Eftermiddagen började väldigt lugnt och vi fick ingen fisk alls. Efter ett par ändringar i taktik och tacklingen så började det att nappa. Först kom det en röding som gav ett par fina rusningar och vid invägningen visade sig väga 4320g. Efter den kom det en lite mindre röding men ändå klart godkänd, vikt ca.2kg. Ytterligare lite senare drar det iväg rejält på ett spö och denna fisken ger en bra kamp med rusningar upp till 25meter, det visar sig vara en öring med vikten 4040g. Ett klart godkänt pass på Vättern!!

Dragrodd efter Röding

2006-07-11

I torsdags eftermiddag trotsade jag och erik wennerhag den 32 gradiga värmen och begav oss ut för lite dragrodd på Örens vidder efter storröding (motortrollingförbud). En ganska offensiv satsning kan tyckas med vättern precis runt husknuten. Men att lyckas med att fånga en feting här vore riktigt kul. Vi låg iallafall över sjöns djupare delar (ner till 38 meter) och körde med två spön var, på två spön hade vi dipsy divers som gav bra roddmotstånd, som djupast lyckades vi pressa ner dem till 23-24 meters djup. På de andra spöna hade vi först ytparavan följt av 90 grams djupparavan. Vid klockan sju fick vi första hugget på eriks paravan spö betad med blänkelänga följt av en RT apex-kopia, det var en halvkilos röding som lyckades kroka av sig själv precis bakom båten. Vi blev glatt överraskade av att vi hade lyckats komma i kontakt med de inte till antalet allt för många rödingarna i sjön. Förväntingarna ökade något. Vi pressade på och svetten lackade när vi rodde på kvällen i genom. Vid 23-tiden gav vi oss dock utan något mer napp. Men Vi fick iallafall en viss kontakt, och försöken efter en 8-kilos lär bli fler! =)

Tight lines!
/JQ

Ny rapport från Måseskär

2006-07-10

Sten Sture med ett par vänner har varit i havet utanför Måseskär och kört pillemete. Det var ganska mycket vind vilket gjorde det svårt att fiska vettigt men grabbarna lyckades riktigt bra ändå. 5 reggor fördelat över 3 arter är ju klart godkänt. Toppfiskarna var Skäggtorsk 350g, Fjärsing 530g, 460g och Blågylta 720g.

Rapporterat av: SSJ genom Andreas Ekfeldt

Rapport från Måseskär 1-2 juli

2006-07-07

Dan med en mindre Kungsfisk

Efter en vecka som gått i de lysande väderrapporternas spår så begav sig jag (Dan), Andreas Ekfeldt och Leif Krause till västkusten för ett par dagars fiske.

Lördag: Efter att ha övernattat under bar himmel på måseskär så begav vi oss ut på ett stilla hav. Vi hade god hjälp av Nicklas Kolbeck att hitta till den rätta grundtoppen för dagens mål nämligen Skäggtorsk. Jag drog ett par redan första nedsläppen men sedan var dom som bortblåsta vi fiskade på i 1,5 timme innan vi lyckades hitta dom igen! Då drog Andreas och Leif snabbt sina storfisk-reggar på denna ganska ovanliga art, själv fick jag kämpa ett bra tag innan jag lyckades ta min regga också. Sammanlagt fick vi ett 15-tal skäggtorskar varav 5 över storfiskgränsen 300g. Andreas toppade med 393g, Leffe tog en på 355g och själv fick jag en på 363g vilket också innebär min 10:e art och därmed guldnålen när den blir godkänd. Andreas fick med skäggtorsken sin 9:e art och Leffe sin 28:e.

Andreas med sin 9:e art över storfiskegränsen, en skäggtorsk på 393g.

Eftermiddagen ägnades åt pillemete efter Fjärsing & Knot och Andreas lyckades med konststycket att ta en fjärsing på 401g och därmed sin 10:e art. Tala om total lycka med 2 nyblivna guldnålsinnehavare i samma båt med några timmars mellanrum.

Söndag: Efter ännu en natt på Måseskär så begav vi oss ut på nya äventyr! Jag fiskade tillsammans med Christian Bergqvist från hans båt medan Leffe och Andreas körde från Leffes båt. Vi begav oss ca 10 distans ut på det blanka havet för att fiska på vrak. Vrakfisket var riktigt kul och gav oss fina fighter av bleka upp till 3kg, torsk upp till 8kg och sej upp till 5kg. Sent på dagen begav vi oss ner till 37:an för Christian ville gärna guida oss till några blågyltor. Redan i första nedsläppet tog Andreas en på 450g, varpå vi ankrade upp. Leffe tog direkt en på 524g följt av Christian med en på ca 540g. Leffe kontrade med en på 577g och jag tog en på 475g. Tala om vackra fiskar, Sveriges snyggaste utan tvekan! Leffe lyckades också dra en mycket ovanlig brungylta på 293g hade den överstigit 300g så hade det blivit ett svenskt rekord. Sammantaget en härlig helg på havet, lysande väder, fint fiske och hur trevligt som helst! Man längtar redan tillbaka. 14 arter blev det sammantaget och en hel del nya Team-rekord.

Leif Krause med en skäggtorsk på 355g och hans 28:e art över storfiskegränsen.

Ekfeldt med en torsk på ca 7kg

Fjärsing 401g

Gösfiske

2006-07-06

Jag och Patrick har kört 2 trollingpass efter gös och det har landats ett tiotal gösar med topp på 3,5 kg och några smågäddor. Storgösarna får vi ta en annan gång.

Rapporterat av: Stefan Nero

Juni rapporten i Smålänskan ute nu och vi ligger 2:a

2006-07-05

Vi behåller greppet om 2:a platsen efter SK Silurus. Individuellt har vi 3 man på topp 10 listan. Johan (7:a), Ekfeldt (8:a) och Stefan (9:a).
Läs rapporten på Småländskans hemsida

Fina fiskar från Norge

2006-07-01

Ekfeldts jobbarkompis har skickat några häftiga bilder från sitt fiske i Norge.