Info om laget

Laget bildades i december 2004 av ett gäng entusiastiska specimenfiskare från Småland, eller rättare sagt Jönköping med omnejd (Forserum, Huskvarna, Tranås).

Antal besökare

Antal unika besökare sedan 2006-06-03:

För mer detaljerad statistik klicka här.

Bilder från SSJ´s semesterfiske

2006-08-31

Bästa fiskevänner!
Har tidigare skickat berättelse om semesterfisket. Här kommer lite bilder och lite repetition Har haft en riktigt trevlig semester i sommar med en hel del fiske, men även hunnit med en del annat. Först en vecka till Gullmarsfjorden med strålande väder och inte oävet fiske. Kort gav det fisk i 14 arter, utan att vi för den skull försökte jaga arter. Vi var 3 fiskare. Förutom jag själv var äldste grabben Joel och Carl-Johan Månsson med. Totalt fick vi 11 storfiske registreringar i 3 arter. Jag fick 5 av dem, samtliga blågyltor. Calle fick 2, en i vardera berg- och blågylta. Joel lyckades med att ta 4 reg, 3 blågyltor och en paddtorsk. Han tog också den största blågyltan på 680 g, vilket vi nästan trodde kunde bli årets största, eftersom den största anmälda förra året bara vägde 630 g. Det visade sig dock redan en vecka senare slå slint när jag var i samma båt som en ännu större blågylta togs, nämligen en på hela 720 g, och det av en mycket van havsfiskare som ändå inte lyckats regga på blågylta tidigare, trots ett stort antal försök i Gullmarsfjorden under förra året..... Nu fick han den vid vårt fiske utanför Måseskär, där vi var ute efter helt andra arter. Men det är en annan historia....

Sen var Calle och jag iväg 2 veckor till norrland för satsning efter stor harr en vecka och stor mört den andra. Hann med en hel del fisken däruppe, utöver Harrsjön och Mörtsjön, plus en del annat än fiske också, så det blev en riktigt lyckad tur, trots att fisket kunde gått ännu mycket bättre, med t ex ett par dagars förskjutning i schemat. Men det är nog en del av charmen med fisket också. Ett par harrar över kilot räcker rätt långt för att förgylla en sån här tur - i synnerhet med en av dem så pass stor som 1560 g.
Den nya mörtsjön hyste mycket riktigt väldigt fina och välväxta mörtar, men vi hade till att börja med svårt att hitta dem. Så när vi äntligen fann dem sista natten så stannade toppvikterna på 560 och 580 g. En del händelser i sjöns historia gör att det kanske inte är så gott om kilosmört som tidigare, men jag bedömer att där kan finnas några riktigt, riktigt stora mört kvar och att det dessutom kommer att bli en riktigt intressant sjö om några år för "ordinära" kilosmört....

Tight lines!
Sten-Sture

Rapport från Sjöbodasjön

2006-08-30

Christoffer med en fin ruda på 2000g.

Jag och Johan Karlsson var uppe och fiskade Sjöbodasjön 24-25 augusti. Siktet helt klart inställt på att bräcka Erik, Jacob och Dan..:)
Efter ett stop hos Dansken med lite inköp av mäsk och suktande rapporter om sjukt bra fiske var vi taggade till tusen.
Fisket har väl legat lite i dvala det sista, både för mig och Johan, och detta kändes helt klart som en nytändning!
Väl framme möts vi av en spegelblank sjö med förmäskade platser, tack Dansken!
Nu jävlar ska fetrudan upp!
Inte en endaste aktivitet på hela kvällen. Seriösa frågetecken på vad man gör för fel.
Sen fredag förmiddag hade jag lite tecken på min plats, lite bubblor och näcker som darrade till. Inget intresse för krokbetet, dock.
Örebro centrum med käk, proviantering och säkerställning av konstant blodsockertoppning, på fredagen.
Grymt varmt på kvällen och som jag uppfattade det, upplagt för bra fiske. Men fiskarna lös med sin frånvaro, generellt lite aktivitet över hela sjön, endast ett fåtal uppe i ytan. Iofs en feting som simmade 40 cm från mina fötter, men det kändes som ett ljusår från min krok just då...
Vi la ner fisket runt 11, satsade på krubb och lite sömn, för att göra en sista satsning nästa gryning. Johan mäskade upp en ny plats och flyttade alla grejjer, men jag valde att sitta kvar. Jag hade ju fisk som iaf vart i närheten av min mäskplats, vilket var tillräckligt för att stanna. I med lite pellets och på med gasolköket.
Fisket i gryningen kändes lite uppgivet, inte en enda fisk landad.
Dock började det bubbla och joxa lite vid mitt flöte efter ett tag och plötsligt drog mitt flöte lite åt sidan, mothugg - smack - FISK - rullning - fjong - linan av... VA I HELVETE ÄR DET FRÅGAN OM???Allvarliga funderingar på att slänga i alla grejjer i sjön och åka hem.
Nytt tackel efter lite beklagande och en hel del svordomar. Iaf en kontakt med ruda, man får va glad för det lilla. Johan kom bort och grattulerade mig till att ha bränt min livs ruda, minst 2,4...
I med två nävar maggot och på det igen. Mycket skönt att se nya bubblor en bit från flötet och efter en halvtimme kändes det som det fanns en chans.
Skulle inte tro det, inte ett pill.
I med mer maggot, och en promenix bort till Johan för att rensa tankar och vila ögon och rygg.
Tillbaka på lastpallen, och efter ett par riktigt dåliga utkast låg flötet precis där jag ville.
Plötsligt utan minsta förvarning reser sig flötet och den sitter! Fy fan va gött, tappar jag den här vet jag inte hur jag ska hantera situationen, slår det ur tankarna, fisken går år rätt håll, bort från näckerna ut i frivattnet, Johan kommer älgande och håvar klockrent. Shit, den ligger i håven, satan va fet, den ligger verkligen i håven, AND ITS FUCKING MINE, SWEET!!
Nervös vägning, snälla två kilo, den kan verkligen väga två kilo!!
Vågen visar 2000 gram blankt, måtten 41x41,5 - jag bara skrattar, satan va gött! Som man har längtat!
Resten av morgonen delade vi min plats, lite bubblor men inget intresse för krokbetena. Kan inte säga att jag grät några tårar för det, satt mest och mös:)

Christoffer Ombäck

2 guldnålar till SG Zander

2006-08-30

Dan Pettersson och Andreas Ekfeldt har båda blivit tilldelade Sportfiskarnas guldnål. Guldnålen får man när man har registrerat 10 olika arter över storfiskgränsen.

För en mer detaljerad rapport över Dans anmälda fiskar klicka här och för Andreas klicka här.

Ekfeldt guidar på Vättern

2006-08-28

Fiskekompisen Henrik Karlen fyllde nyligen år och högt upp på önskelistan stod en röding med möjlighet att registrera hos sportfiskarna storfiske reg). Jag antog utmaningen och bjöd ut han på ett pass på Vättern. Vi får ett par napp ganska omgående men tyvärr tappar Henrik de 2 första fiskarna. Efter detta får Henrik en fin fisk som efter en ganska odramatisk drillning visar sig vara rödingen han har åkt hit för. Vågen stannar på mycket fina 5120g och vi är mycket nöjda, han över att fått sin reg röding och jag över att lyckats med guidningen.
Detta blev hans 6:e art och hans mål om guldnålen på 10 artar är ett steg närmare. Det visar sig senare vara en mycket bra eftermiddag på Vättern och när vi summerar den så har vi landat 7 fiskar fördelat på 4 rödingar, 2 laxar och 1 öring.

Rapporterat av: Andreas Ekfeldt

Henrik Karlen med sin fina Röding på 5120g.

Fin mört från Wrangsjön

2006-08-28

Den 20 augusti var Stefan Nero i Wrangsjön och fiskade mört. Här kommer en lite rapport om fisket.

"Jag var och fiskade i Wrangsjön för första gången i år i fredags. Det började med 2 st i 1,5hg klassen och några napp där ibland ett riktigt stort. Vid 21:30 fick jag ett napp som jag krokade och den kändes fin. Vågen visade 720g, klart godkänd års premiär.
Jag körde på till 23:00 utan att ha ett napp efter att jag landat den på 720g."

Rapporterat av: Stefan Nero

Bilder från  Ursjön

2006-08-24

Dan med en Ruda på 1535g.

Dan med en Ruda på 1580g.

Jakob, Ruda 2160g.

Erik, Ruda 1740g

Erik, Ruda 2125g

Radiointervju med bröderna Nero från Ursjön

2006-08-16

När bröderna Nero var i Ursjön i sommras blev dom intervjuade av radio.
För att lyssna på inslaget klicka här(kan ta ett par min att ladda om man har en slö uppkoppling).

Källa: www.ursjon.se

Rapport från Ursjön

2006-08-15

Fredagen den 11/8 satte jag, Dan Petterson och Erik Wennerhag fart mot Ursjön och dess rudor.
Vi var framme vid fyratidenoch satte upp tält och gjorde oss redo. Det visade sig att vi var själva vid sjön så val av plats var helt fritt. Erik satte sig vid "stockarna", Dan vid "buren" och jag själv vid "bergshällen".

Jag fick tidigt in en del rudor på min mäskplats och aktiviteten var grym. De var som det vore en jacuzzi installerad i det Coca-Cola färgade vattnet men intresset för mitt bete var noll.
Jag hade efter tidigare rapporter om pilliga fiskar utrustat mig med 0,16 flourcarbon lina och en tolvans wide gape krok. Jag började med att ha ett bottenmete och ett flötmete men övergick senare till Erik och Dans teknik med två flöten.
Under fredagskvällen fortsatte jag ha bra aktivitet och likaså Erik. Jag fick en sutare på 4 hg och Erik missade två st klockrena rudanapp. Den ena slet sig efter en lång förstarusning och den andra efter en fight på kanske 10 sekunder, snöpligt.

Vi somnade vid halv två tiden men var uppe redan vid fyra igen (förutom den rutinerade Dan som sov mellan 12-6). Nästan direkt krokade jag på en hyffsad fisk, förhoppningen var stor vid håvningen men sprack hårt då de visade sig vara en sutare strax under 2 kilo. Ingen av oss hade några andra napp under morgonen.
När solen hade kommit upp en bit började det blåsa en del och min plats blev nästan ofiskbar så jag flyttade ut till "Udden" där det var skyddat. Vid tolvtiden tog jag och Erik en paus i fisket för lite vila medans Dan fortsatte köra på och det belönade sig med att han vid 15-tiden tog helgens första ruda på 1535g.

Någon timma senare fiskade vi alla igen, på samma platser som senast. Dan fortsatte dra dem och lyfte upp en något mindre på 1430g. Jag hade haft bra aktivitet på morgonen på udden men den var nu som bortflugen, men framåt 22 tiden verkade det vända och jag hade några missade napp. Eriks flöten höll sig lugna hela kvällen.
Själv sov jag tre timmar under natten och var uppe vid fyra igen men fick vänta ett par timmar på sällskap från de övriga. Jag hade likväl kunnat sova jag med för några napp blev de inte, en del bubblor men inte mer. Mellan 6 och 7 hade jag riktigt mycket aktivitet och några missade pillnapp och jag började snart misströsta. Hade testat olika smaker och beten maggot, räka, majs, majs-maggot.

Efter klockan sju var de helt lugnt igen så som en blixt från klar himmel studsade mitt flöte upp vid halv åtta, äntligen fast fisk, och fighten blev rätt tuff för att vara en ruda och det var lite nervigt när fisken var inne bland gräset och vände med min tunna lina men tillslut låg den i håven. Den riktiga storfiskkänslan innfann sig och jag var snabbt uppe med våg och vågnät. Vågen trillade iväg till hela 2160g (med utrymme för korrigering då jag ska kröna om vågen) och lyckan var total. Nu kunde man njuta resten av tiden.
Efter ytterliggare någon timma på stockarna började Erik misströsta rejält. Hade han missat sina rudor för helgen? Det var nu nästan 30 timmar sedan han hade något bra napp. Det hördes lite stön och gnäll från andra sidan viken och han undrade hur norra udden såg ut ute hos mig. Jag hade mäskat upp den lite tidigare men det hade varit noll aktivitet. Han valde istället att sätta sig på "roddplatsen" bredvid Dan. Det lönade sig ganska kvickt då han klockan tio krokade på en fin ruda på hela 2125, jag var snabbt över och fotade. Jag hade inte ens hunnit gå därifrån för en Erik fick sin andra på 15 minuter. Denna vägde fina 1740 och nu hade allt vänt, Erik var nu gladast av oss alla.
Från att nästan gått lottlös hade han två reggor och en över två. I samma veva knep Dan sin tredje ruda för helgen på 1580.

Sista morgonen förändrade allt, från en halvdålig helg till en helt grym. Vi måste nog haft hyffsad tur med vädret då det verkade regna överallt i den södra halvan av vårt land, men totalt räknade vi nog ihop till 5 minuters regn.
En mycket trevlig helg med mycket trevlig utgång.

Rapporterat av: Jakob Qvarnström

Kanonfiske på Vättern

2006-08-15

Sista dagarna har jag kört 2 rundor på Vättern, ett morgonpass på fredagen och ett kvällspass på lördagen. Fredagens fiske gav 3 rödingar och ett par missade napp. Ett utav nappen bör har varit en stor gädda för efter 5 minuters drillning gick löjtacklet av en liten bit framför löjskallen.
De största rödingarna för dagen vägde 3960g och 4580g och båda tillföll mig.
Även på lördagen var fisken på plats och turen gav 3 rödingar, 1 lax och 1 gädda.
Största rödingarna denna dagen var 3580g och 2660, gäddan vägde 6kg.

Nytt potentiellt Svenskt rekord

2006-08-10

Andreas Widegren med ett nytt potentiellt Svenskt rekord på paddtorsk, 542g.

Jag (Andreas Ekfeldt) och Andreas Widegren har varit iväg på en resa till Gullmarsfjorden.
Första dagens resultat var mycket lyckat och jag fick blågylta på 580g (art nummer 13 för mig) och Andreas Widegren slog till med ett nytt potentiellt svenskt rekord på paddtorsk. Vikten fastslogs till 542g på en godkänd våg.

Andra dagen gick fick vi än mer fisk men tyvärr inga riktigt stora, största fisken var en berggylta på 1300g som jag fick.

Tredje dagen var det mer blåsigt vilket gjorde det mer svårfiskat men vi lyckades bra ändå, Widegren fick sin regga på blågylta genom en fisk på 560g. Min lycka blev total när jag som sista fisk på resan landar en paddtorsk på 440g, min 14:e storfisk art.
Jag har nu tagit 10 arter i år, varav 8st är nya för mig, vilket jag är klart nöjd med!!
Widegren är nu uppe i 3 arter och på väg mot silvernålen.

Summerar man resans fiskar fick vi paddtorsk på 542g och 440g, blågylta på 580g, 560g och ganska många till över 400g. Berggyltor var det vi fick flest utav och vi kunde väga in ca 8st över 900g med topp på 1300g. Ingen regga på berggylta den här gången men vi kommer tillbaka.

Rapporterat av: Andreas Ekfeldt & Andreas Widegren

Ekfeldt med en fin bergylta.

Ekfeldts 13:e storfisk, en blågylta på 580g. Det är även ett nytt team rekord i SG Zander.

Widegren med sin 3:e storfisk, blågylta 560g.

Paddtorsk 440g, Ekfeldts 14:e storfisk.

Bra fiske på Vättern

2006-08-03

Jag har kört 2 pass på Vättern, ett i tisdags och ett i söndags där i mellan hann jag med 4 dagars semester med Annika på västkusten).
I tisdags fick vi 2st rödingar med en topp på 3280g. På söndagen nappade det bättre och 7 fiskar över måttet landades, 4 rödingar, 2 öringar, 1 lax.
Tyvärr var det inga riktigt stora men de flesta låg mellan 2,0 - 2,5kg.

Rapport från Ursjön

2006-08-05

Jag och Stefan har varit i Ursjön och fiskat ruda.På tisdagen fick jag två rudor, den största vägde 1530g och den andre vägde 1150g. Stefan fick endast en sutare. Efter några timmars sömn så satt vi på plats igen vid grynigen. Mymycket aktivitet på platserna men ingen ruda ville nappa. Framåt förmiddagen ringde John ( han som har hand om sjön) vi fick några tips av honom att vi skulle gå ner så mycket i lin och krok storlek som vi vågade. Vi prövade detta men inte fan hjälpte det, rudorna ville inte nappa. På torsdagen blåste det mycket så det var svårfiskat och vi åkte hem vid halv tolv tiden. Det var ett spännande fiske och jag hoppas ni andra får bättre fiske och lyckas få upp några reggare.

Rapporterat av: Patric Nero

Patric med en ruda på 1530g

SG Zander behåller 2:a platsen i Smålänskan

2006-08-09

Nu har julirapporten i småländskan släppts av Dan Dellefjord. Vi ligger kvar på vår godkända andraplats då vi fortsatt plocka poäng. Det är väldigt långt upp till guldplatsen men vi har utökat försprånget ner till Fiskpinnen på tredje plats.
Individuellt har Andreas Ekfeldt närmat sig Börje Axelsson på första plats och ligger nu tvåa. På 13 plats hittar vi Stefan Nero och som nummer 14 återfinns Johan Karlsson.
Kolla in rapporten på http://www.specimen.se.