Info om laget

Laget bildades i december 2004 av ett gäng entusiastiska specimenfiskare från Småland, eller rättare sagt Jönköping med omnejd (Forserum, Huskvarna, Tranås).

Antal besökare

Antal unika besökare sedan 2006-06-03:

För mer detaljerad statistik klicka här.

Skräbeån II

2006-12-14

Här kommer en rapport från Sten-Sture som varit i Skräbeån och trollat upp sin 10:e storfisk.

Efter mycket trögt fiske tog den i zon 1 på bottenmete. Vikten var 2840g och därmed min 10:e storfiskeregistrering (när den väl blir godkänd). Längden var 64 cm och omkretsen 38 cm. Tyvärr var den "bara" framtung. Olekta sikhonor med den längden kan väga klart över 3 kg.

Men med hänsyn till den höga vattenföringen och att mängden fisk inte verkade vara så stor i ån så får man vara mer än nöjd. Under de 3 dagar jag var där togs ingen större i ån, vad jag vet! Det var svårt att få fisk över huvud taget, på många av platserna. Totalt tror jag det kom upp 4 fiskar över 2 kg under dessa tre dagar och av dessa var det bara 2 över 2,5 kg, dvs. gränsen för storfisk.

En pikant detalj kan jag nämna - det finns fler - Jag hade på samma fisk (är nästan säker) ett par minuter tidigare - men fick se den släppa alldeles intill mig! Efter 2,5 dagars segt fiske med mager fångst och nästan alla fiskar under kilot, var det inte kul!!!! Siken visade dock ingen rädsla utan bara vaggade lite med huvudet och försvann. När den sedan högg ytterligare en gång på samma ställe, några minuter senare och krokfästet i munnens yttre delar denna gång höll, ända in i håven var det rätt overkligt!!!

Vissa dagar känns mer rättvisa än andra!

Rapporterar av: Sten-Sture Jönsson

Sten-Sture med sin 10:e storfisk, 2840g

Den här vägde 1380g

Väldigt hög och kraftig vattenföring försvårar fisket

Skräbeån 4-5 dec

2006-12-07

I söndags åkte jag och Erik ner från teamet till Skräbeån för att fiska sik måndag och tisdag. Med oss fiskade även Eriks kompisar Bengt och Fredrik. Fredrik är en gammal Bromöllabo som varit fisketillsyningsman vid ån så hans kunskap hjälpte oss mycket.
Startskottet gick kl 8 på måndagsmorgonen, vi var dock på plats strax efter 6 för att få bra platser.
Vi fiskade i zon två, och vårat val föll på att fiska i "kröken". Ett par dagar innan hade de kommit upp fisk på 3360g just där. Det började nappa ganska snart och det flöt på hela dagen. Själv lyckades jag landa 12st, Erik 2, Bengt 6 och Fredrik 2. Jag körde rätt hårt på att boosta med Energy monster crab.
Ni såg ju resultatet, men om det var pga doften är svårt att sia. Min största var på 1710g. Störst av oss fick Bengt, 1890g.

Dag två var vi laddade igen och peppade av den bra mängd vi fick dagen innan så körde vi på samma recept. Upp tidigt, stå i kröken. Vi slapp allt regn som var förutspått, likaså höll även de stora sig borta igen. Denna dag fick jag 7st, Bengt, Fredrik och Erik 11st ihop. Den största fick Bengt åter igen på prick 2 kg. Det verkade som vi hade riktigt bra fiske (iaf jag) om man jämför med de andra vid ån.
Två killar jag snackade med efter första dagen hade fått en sik totalt, och de fiskade samma zon som oss. Mörten nappade på ganska hyfsat den med, vi fick väl ca 30 per man och dag. Storleken på dessa är perfekt för både gädda o gös. Synd att man inte hade orken att dra med sig spannen.

En rolig notis är att både jag och Erik fick skrubbskädda i ån. Kändes lite vrångt. Jag lyckades även landa två fiskar i en invevning. En rättkrokad mört i munnen och en felkrokad sik i buken. Inte var dag det händer.
Det är bara att önska Sten-Sture o co lycka till när de ska ner! Och bättre lycka för oss nästa gång.

Rapporterat av: Jakob Qvarnström

Novemberrapporten för Smålänskan ute nu

2006-12-06

Glädjande nyheter för SG Zander. Vi ligger 2:a i lagtävlingen och har 2 man med bland dom 15 främsta.
Andreas Ekfeldt ligger på 2:a plats och Erik Wennerhag ligger på 15:e.
Hela rapporten fins här

Förberedelse inför karpsäsongen

2006-12-06

Tänkte bara visa vad en utpräglad vinterhatare får göra när fiskesuget blir allt för hårt. Så nära karpfiske jag kommer för tillfället...
Om någon undrar luktar det banan och svettiga, jästa gympadojjor i hela lägenheten. Tjejen kommer bli överlycklig.
Ha det fint, så ses vi när temperaturen tillåter.

Rapporterat av: Christoffer Ombäck

Roligt gäddfiske

2006-12-04

Här kommer liten rapport angående Erik och Dans gäddfiske 18/11.
Fisket började trögt, men till slut hade vi landat mellan 15-20 gäddor. Eriks största låg på 8kg och Dans på runt 5kg.