Info om laget

Laget bildades i december 2004 av ett gäng entusiastiska specimenfiskare från Småland, eller rättare sagt Jönköping med omnejd (Forserum, Huskvarna, Tranås).

Antal besökare

Antal unika besökare sedan 2006-06-03:

För mer detaljerad statistik klicka här.

Januarirapporten för Småländskan ute nu

2007-02-01

SG Zander har tagit ledningen i lagtävlingen så här i början av året. Individuellt ligger Ekfeldt 1:a, Sten-Sture 3:a och Stefan Nero 6:a.
Hela rapporten hittar du här.

Fiske utanför Hästholmen

2007-02-08

Drog i tisdags (30/1) ut med "Dea" för att testa om det grymma laxfisket utanför Hästholmen hållit i sig. Vädret såg lovande ut, men första delen av dagen var vindarna för klena och solen sken fint, vilket säkerligen bidrog till lite segt fiske. Trots det kom vi ändå upp i 4 laxar och 3 rödingar, varav 2 laxar över måttet. En av laxarna var märkt medan den andra fisken på 3,7kg var ordentligt biten av förmodad gädda....frågan är hur stor en betsfisk egentligen bör vara? Se bifogad bild på bitmärken och hur vackert fjällen kan skimra på en fet lax.
Toppfiskarna för de andra båtarna var helt grymma. Relativt tidigt på dagen hade det landats en lax på 10,1kg enligt VHS:en. Därefter bekräftades att Team Pablo dragit en fet röding som pendlade mellan 7,1-7,3kg vid vägning i båt. I hamn såg vi också en mycket vacker öring hos ett Stockholms team på knappt 6 pannor.

Rapporterat av: Erik Wennerhag

Havsfiskets årskrönika 2006

2007-02-08

Håkan Brugård har nu sammanställt och skrivit en årskrönika om 2006 års saltvattensfiske. Krönikan hittar du här.

Summering av lakefisket i Sommen

2007-02-19

Lakesäsongen blev intensiv på Sommen i år eftersom isen la sig bara mindre än en veckan innan lek, så sista dagarna har det varit hård körning efter stor lake. Antalsmässigt har jag fått ganska bra med 20-talet landade på 4 pass men tyvärr har jag inte lyckats att få någon utav de riktigt stora. De största fiskarna jag fått väger omkring 3kg men det har kommit upp ett par stycken över 4kg.

Landsjön 17-18 februari

2007-02-19

Hela helgen blev det ismete efter gädda. På lördagen var jag ute med Jonas Frössberg och Andreas Widegren. Vi landade 8st med en topp på 11kg blankt för Frösse, nytt PB med ett par kg.
På söndagen körde jag ett "lonely wolf" pass och lyckades att få ihop 15st med 2st mellan 5-6kg i topp.

Rapporterat av: Andreas Ekfeldt

Frösse med sitt nya PB på 11kg blankt.

Nya sponsorer

2007-02-19

SG Zander välkomnar två nya sponsorer. Sportfiskecenter i Kalmar och Skandinaviens Sportfiskecenter.

Februarirapporten för Småländskan ute nu

2007-03-14

SG Zander ligger för närvarande 1:a i lagtävlingen.
Individuellt ligger Andreas Ekfeldt 3:a, Sten-Sture Jönsson 5:a och Jakob Qvarnström 7:a.
Hela rapporten hittar du här.

Nya sponsorer

2007-03-14

SG Zander välkomnar ytterligare sponsorer på vår hemsida. PopUp Tackle, Attitude Baits och Nya Sporting

Trolling på Vättern

2007-03-15

SMHI hade bra vind och väder prognos inför helgen (3-4 mars) så valet föll på 2 dagars trolling på Vättern. Detta resulterade i ett antal fina fiskar men de största höll sig borta från våra beten.
Under lördagen fick vi ett par kraftigt gäddhuggna laxar så till på söndagen ”offrades” ett par utav laxspöna till fördel för stora gäddwobblers (25cm Nils Master), tyvärr så lyckades inte denna satsningen denna gången men det blir mer försök.

Helgens största lax, 6300g

Det är alltid roligt att ge bort fisk till folk som uppskattar det

Lyckat abborrfiske

2007-03-26

Lördagen den 24 mars klockan 01:00 hämtade jag upp Mats Kalenius. Med fullpackad bil och en båt på trailer bar det av mot helgens abborrfiske. Vi kom fram till vattnet ca 05:00 och hade ute grejerna en halvtimme senare. Efter en stund ser jag min quivertip dunkar till med 3 kraftiga gung, snabbt mothugg och en fin abborre på 1430 gram låg i håven. Snabbt ut igen och det tar inte lång stund för än jag lokaliserar hugg igen. Denna gången 1320 gram, 2 fina fiskar sen är det dött. Under dagen fiskar vi gädda för att fördriva lite tid landade ca 16 stycken på ett par timmar dock inga stora. Det börjar närma sig kväll och vi förbereder grejerna för abborrfisket igen. Mats hinner knappt inte mer än kasta ut för än det smäller till. En fisk på ca 1300, ut igen PANG och så fortsätter det. Under 2 timmar landar vi 18 abborrar ingen under 1100. Toppfiskarna låg på 1470 (Jag) och 1505 (Mats) och ett gäng runt 1300. Dagen där på stiger vi upp 04:00 och är på platts 05:00 med en hink pigga löjor och hopp om en 2:a. Ett mycket hektiskt fiske fram till 07:00 sen dör det av helt och hållet. Vi landar dock 8 fiskar med en topp på 1675 gram, helt okej. Summerar helgen som ett okej fiske synd att det inte kom några riktiga toppfiskar. Skitfiske på er!

Rapporterat av: Simon Lagärde

Läckebyån 24-25 mars

2007-03-27

Natten mellan fredag och lördag stack jag och bröderna Nero ner till Läckebyån för att fiska lite id. Halvdana rapporter men lovande väderleksprognoserna gjorde att vi kände att de kunde vara dags.

Vi kom ner riktigt tidigt och var först på plats. Vi övervägde olika teorier och kom fram till att gå nedströms stenbron. Klockan 8 fick jag dagens första fisk, en riktigt välmatad 52 centimeters id som pressade vågen till 2800g, PB o reg. Kunde inte må bättre just då...
Klockan 10 får jag napp igen, denna gång på bottenmete, en fisk som ser ännu mer svullen ut kommer upp och är dessutom längre, förstår inte när vågen visar "bara 2520 gr, tills jag kände på den svullna buken som var helt tom men ändå uppblåst. Strax innan kl 2 tar jag en mindre till på 2160g. "The Neros" kammade hem noll liksom många andra av de rätt få till antalet som var vid ån.

Dag 2. Åter igen först på plats (SG Zanders nya motto; "först dit, sist hem!!"). När vi kom ner till ån rådde de bättre aktivitet än dagen innan och en viss positiv stämning spred sig. Jag och Stefan gick till samma platser som senast medan Patrik gick uppströms stenbron till den första 90graders böjen. Men fisket var segt.. Inte förens halv tolv får jag dagens första, ännu en fin hona på tangerat pb, alltså 2800g, denna var lite längre, 56 cm. Dagen förflöt och vi landade inga mer fiskar, Patrik missade en.

I övrigt verkade fisket ganska trögt i ån. En del fisk kom upp men mest hannar eller utlekta. Men aktiviteten blev bättre och bättre när vi var där. Om det blir en "riktig" stigning så borde den komma väldigt snart om väderprognoserna kommer stämma...

Bilder kommer de närmsta dagarna! Så håll utkik!

Rapporterat av: Jakob Qvarnström

Kalmarsund 26-27 mars

2007-03-27

I måndags så pratade jag och Markus Nyman om vi skulle testa lite idfiske i Flian. Markus va lite skeptiskt till om det hade stigit någon fisk ännu så han föreslog Läckeby-ån i stället. Jag ringer till en bekant som just precis hade landat en id från just Läckeby-ån. Han sa att det va lite fisk i ån och att det förmodligen kommer stiga mer i slutet av veckan. Han frågade i samma veva ”ska ni inte testa lite abborre då?” . . Ja varför inte tänkte jag, frågade Markus och han va på. Så på måndagsnatten bar det av.

Vi kommer fram ca 04:00 och sover en knapp timme innan vi börjar lasta i båten. När vi kommer ut till platsen ser vi att ”våran plats” är upptagen så vi lägger till lite vid sidan av. Nyman dunkar ut sitt flötmete och jag mitt bottenmete, innan jag ens har sträckt upp linan så börjar det dunka i toppen och jag lyfter mitt spö och ser att Nyman precis har gjort mothugg. 2 fina borrar på 1530g (Nymans) och en på dryga 1100g (min). Vi landar ett fåtal till innan vi byter plats. På den nya platsen så nappar det mycket bättre vi får ca 10 abborrar med topp på 1680g (Nymans första reg abborre) Därefter landar jag en på 1500g blankt (nytt pers). Efter det får vi ytligare någon fisk runt 1500 samt ett par på 1400+.  När fisket är över åker vi till närmaste fiskebutik och köper ett par paket krok (inte bara abborren som gillar löja) för att därefter åka vi ut igen ganska tidigt för att få behålla våran plats. Kvällsfisket är trögt jag landar inte en enda fisk men Nyman däremot landar 5 fina. Den sista abborren han klipper är en grann fisk på 51,5*38 cm och hela 2100g. Åker ut på morgonen igen landar 9 fiskar med toppar på 1500 och 1575.

Helt okej dagar framför allt för Markus Nyman, det är bara att lyfta på hatten och gratulera till drömgränsen som få lyckas uppnå.

Rapporterat av: Simon Lagärde

Markus Nyman med sin drömfisk, 2100g.

Simon med en finn abborre på 1500g.

Nyman med ännu en fin abborre, 1680g.

Simons andra på 1500g blankt.