Info om laget

Laget bildades i december 2004 av ett gäng entusiastiska specimenfiskare från Småland, eller rättare sagt Jönköping med omnejd (Forserum, Huskvarna, Tranås).

Antal besökare

Antal unika besökare sedan 2006-06-03:

För mer detaljerad statistik klicka här.

Aprilrapporten för Småländskan ute nu

2007-05-01

SG Zander ligger 2:a plats, 28p efter SK Fiskpinnen.
Individuellt ligger Sten-Sture Jönsson 4:a, Andreas Ekfeldt 6:a och Jakob Qvarnström 8:a.
Hela rapporten hittar du här.

Färnafiske

2007-05-13

Fredagen den 27/4 bestämde jag mig för att sticka ner till Emån för lite färnafiske. När jag är halvvägs till Nässjö ångrar jag mig. Väl hemma tar jag fram mina gäddspön men halvvägs ner till sjön ringer Andreas Ekfeldt och undrar om vi ska åka till Emån . . . . äsch tänkte jag, spöna låg i bilen, ok vi sticker.
Vi är på plats ca 20:00 och jag traskar i väg en bit och sätter mig. Dunkar ut mina 2 bottenmeten med bröd. Ser ett litet pill krokar snabbt och det kändes tungt. Försiktig drillning med en liten gnutta hopp om att det kunde vara en fet färna. Så var inte fallet det va en felkrokad braxen i 1,5-2 kilosklassen. Ut med grejerna igen och det tar inte många min för min topp dunkar till ordentligt, blixtsnabbt mothugg. Det kändes som en färna? Men vågade man hoppas? Efter en stund kunde jag dock se fisken. En fisk på 2620g låg i håven och väntade på att bli fotad. Fick en minde fisk på samma ställe i 2 kilosklassen innan jag förflyttade mig. Tog inte speciellt lång tid innan jag lokaliserade ett mycket litet och pilligt napp, mothugg . . . hmm en stor färna till? Ja det var det, en fisk på hela 2570 gram gled sakta i håven. För Andras gick det sämre tyvärr. 2 småfärnor och en lake :-)

Skitfiske på er

Rapporterat av: Simon Lagärde

Simon med sin största färna för kvällen,2620g.

En lite mindre men ack så fin, 2570g.

Sutarfiske i Robergasjön

2007-05-13

Har under den senaste tiden kört en del sutarfiske i Rogbergasjön. Det fisket jag har kört är boltfiske från land. Har blivit en del hyfsade fiskar på följande vikter: 2975 (Petter Håmås), 2700 (Jag), 2600 (Jag), 2550 (Jag), och 2 på 2500 (Jag) gram och en rad mindre fiskar. Kul att dom börjar komma i gång!

Skitfiske på er!

Rapporterat av: Simon Lagärde

Sutare 2975g.

Petter med en fin Robergasutare.

Sagån/Dalälven i början av maj 2007

2007-05-15

Jag och Sten-Sture har varit iväg på en liten fiske turné.
Vi började med att köra en kväll och en förmiddag i Sagån efter faren. Tyvärr var vattennivån i ån väldigt låg och det var det inga faren hemma, så vi fick endast annan vitfisk, men gott om sådan av skilda arter.

Efter detta drog vi vidare till Dalälven för några dagars fisker. Vi fick göra ett pit-stop på Akademiska sjukhuset i Uppsala för jag hade ett öga som jag inte kunde se på och fick lite medicin för det. Det var inte många rätt med ögat och de hittade en inflammation, ett ärr och en herpesinfektion i ögat.

Väl uppe i Dalälven hade vi bra och kul fiske. Totalt lyckades vi skrapa ihop 9 fiskar över gränsen för storfiskeregistrering, 5 för Sten-Sture och 4 för mig. Toppfiskarna för mig blev björkna 900g, mört 840g och vimma 1220g. Sten-Stures största fiskar var björkna 1000g och vimma 1200g.

Vimman blev min  17:e art och Sten-Stures Vimma och Björkna blev hans 12:e och 13:e art.

Rapporterat av: Andreas Ekfeldt

Sten-Stures nya PB och reg för vimma, 1200g.

Ekfeldt med en mört på 840g.

Storfiske art nr 13 för Jönsson, björkna på magnifika 1000g.

Ekfeldts största björkna, 900g.

Bilder från Sagån/Dalälven i början av maj 2007

2007-05-15

Nytt klubbrekord på färna

2007-05-22

Jag och min bror åkte upp till Svartån för att fiska sarv. Har bara varit där en gång tidigare för fyra år sedan. Väl framme träffade vi två andra fiskare som rekommenderade ett ställe i ån så vi åkte dit.
Jag fick bara små mört och braxen i början Stefan fick inte något. När det började å skymma fortsatte mörten att nappa började bli rätt trött på det. Men plötsligt fick jag ett större napp och det började köra ordentligt då förstod jag att det va något större på gång. Efter en härlig och dramatisk kamp landade den i håven och jag skrek på Stefan kom hit å titta jag har fått en fin färna. Den pressade vågen till hela 3150g. "Fan va gött" skrek ja, äntligen en över 3kg.

Rapporterat av Patrick Nero

SG Zanders nya klubbrekord på färna.

Nytt pb och reg för Jakob

2007-05-22

På grund av Norgeresa hann jag inte hem till teamträffen på söndagen (29/4) så jag åkte ner till Emån måndag morgon med Erik istället. Under dagen fick jag en liten färna på 1240g på flytbröd medan Erik kammade noll. Jag gick rätt mycket och bara letade för mig nya platser. Erik stack hem vid 16.

Vid kl 19 slöt Markus Nyman upp och vi inledde med att grilla lite. Sedan körde vi ett kvällspass där jag knep nytt pb på 2340g på bottenmete. Tillbaks till vindskjulet och lite sömn. Vi var lite slitna båda två och valde att sova ut lite och gick upp vid niotiden. Dags för nytt letande. Det lönade sig och jag plockade fiskar på 1820 1800 1680 och 2440 alla på flytbröd. Markus fick ett par kring 1,5. Vi bröt för lunch/middag vid 15. Ännu ett nytt pb och jag var mer än nöjd redan...
Men efter lunch så hände det, en drömfisk på 3050g (61*39) behagade att ta min brödbit! Underbart! Vi fiskade kvällen i genom och jag satt bara med ett leende på läpparna. Markus fick någon mer fisk mellan 1,5 - 2 kg men annars va de lugnt..

En liten häftig händelse första dagen var när en älgko klev över ån ca 70 m från mig, ställde sig i ån och åt, varpå hon gick upp och vandrade rätt mot mig och ställde sig 15 m ifrån mig och åt på en annan buske. Gav lite puls. Har de hela på film från mobilen som jag ska försöka få upp. Såg älg 3 gånger denna dag, 2 gånger tror jag de va samma, häftiga djur...

Rapporterat av: Jakob Qvarnström

Fina braxen från Hossmo

2007-05-25

När vi kom ner så var Kupagölen helt tom och vi fick välja och vraka bland platserna. Vi valde två platser där de den senaste tiden varit bra fiske. På mitt första utlägg med feederspöt satt efter fem minuter nytt pb och första reggan, en hane på 4510, gött.
Under natten blev jag febrig och sjuk o hade svårt att fiska så gick och lade mig. Vilket kändes bittert på morgonen då de hade varit hyffsat fiske med en 5,6:a i topp i gölen under natten. Under dagarna hade vi ute något boltspö var men som inte gav nåt.

Under andra natten började det stiga rejält med fisk kring tvåtiden, erik tog första reggan och nytt pb på 4830g. Men till antalet fisk så va de få som nappade för oss sju som satt där, strömmen var låg och många fiskar stack nog rätt uppströms, men på morgonen tog jag ännu en riktigt fin fisk, en hona som var perfekt, inte en skråma, med vikten 5310g, 69*60,5 cm.
Jag fick även dennes motsvarighet; en hane på 3630g som var sliten gammal och blind..

Unde den påföljande eftermiddagen fick jag även äran att håva en gigantbraxen åt Andras Niklasson på 6310g, eventuellt nytt svenskt rekord. Men de är en nyhet för sig...

Rapporterat av: Jakob Qvarnström & Erik Wennerhag

Bilder och filmklipp på rekordbraxen

2007-05-25

När jag och Erik nu var och fiskade i Hossmoån satt vi i princip och fiskade ihop med Andreas Niklasson och Johan Wajkert den sista dagen.
På eftermiddagen på tisdagen när i princip alla hade lite paus från fisket så valde Andreas att köra lite, då på Johans gamla plats som han hade tagit över. Efter ganska kort fiske får han på en brax, fisken börjar gå riktigt tungt och sätter upp till en himla fight! Vi är både inne på en stor hane samt felkrokad, men efter ett tag när vi får se fisken ser vi att inget av de är rätt utan de är en brutalt stor honfisk!
Men fighten är inte slut för de utan fisken går riktigt tungt och gör många och långa rusningar, efter ungefär 10 långa nervösa minuter så får jag äran och håva fisken. Ett långt och högt "ooooooohhh" ekar från tre munnar över kupagölen. Vi börjar med att mäta fisken och måtten visar 73*61,5 cm. Hur tung är den egentligen? När vi hänger upp de får vi den till 6360g, svenskt rekord.
Andra killar kring ån kommer över med ytterliggare en rekordgodkänd våg. Vi fixar hänganordning i ett träd, båda vågarna visar 6310 och båda vågarna visar även samma när vi väger dem mot en vattendunk, även en tredje våg visar samma vikt på dunken. Fisken får för en stund känna sig som Kate Moss under en fotosession innan den pigg och fin simmar tillbaks i ån.
Förhoppningsvis ska vi äntligen ha ett nytt braxenrekord i Sverige!!!!

Hatten av och ett STORT GRATTIS från oss och hela SG Zander!

Rapporterat av: Jakob Qvarnström & Erik Wennerhag

Se filmen här

Lite bilder från Ekfeldts vecka

2007-05-30

Sista tiden har det varit lite blandade fisketurer. Resultatet för min del har inte varit kanon men här kommer lite bilder från lite olika fiskar som jag lyckats att fånga i alla fall.

Rapporterat av: Andreas Ekfeldt

Jakobs färnafiske

2007-05-31

I år gav jag mig f*n på att jag skulle få ett hyfsat pb och första reggan på färna. Efter ett par resultatlösa pass i slutet av april tog jag semester kring valborg och fiskade tre dygn. Till en början med Erik Wennerhag men sedan kom Markus Nyman och löste av honom. Det blev mycket vandrande, för mig på nya sträckor, vilket skulle visa sig ge resultat.
Efter att själv gått utan spö på dagen och kikat satte jag mig på en raksträcka där ån vidgade sig lite och bildade ett mindre bakvatten strax ovanför ett strömmande parti. Strax innan midnatt fick jag ett ordenligt napp på spöet i strömmen, efter en riktigt bra fight låg en fin färna i håven. Med längden 56,5 cm och en ordentlig buk så trodde jag att reggan var i hamn.. Det visade sig att buken var helt tom och nytömd (observera, färnalek Emån - 30 april) och vågen stannade på 2340 gram.
Både jag och Markus var ganska slitna så vi valde att skippa det tidiga morgonfisket för att istället sova ut och satsa fullt ut på flytbrödfisket på dagen. Inget som vi (i alla fall jag) skulle ångra...
Vi åkte långt ner i ån där jag ganska kvickt tog fyra fiskar med tre stycken kring 1800 gram, Markus fick en kring 1500. Innan vi skulle sätta oss i bilen och byta sträcka så testade vi att fiska på ett ställe där vi hade haft fisk upp när vi började gå, men då valde ingen att ta brödbitar med krok i. Det visade sig att fisken stod kvar och jag höjde återigen mitt pb till 2440 gram. Jag var redan nu väldigt nöjd och satt med ett extra stort leende i bilen när vi åkte i bilen mot sträckor längre upp i ån igen (Qvarnström 6 - 1 Nyman). Vi började fiska igen på ny sträcka och vi gick i vart om varann och fiskade varannan plats i princip. När jag gått förbi Markus och är på väg till nästa plats där jag ska ställa mig och drifta säger Markus; "Där ser de hett ut!". På min första drift går en fisk upp och plockar, jag är inte kylig nog och missar fisken. Driftar om igen över samma plats, nu går fisken upp fem meter längre ner och tar igen, nu är jag lite kyligare och den sitter! Efter en hård och dramatisk fight ligger en monsterfärna i håven. "En trea" utbryter Mr Nyman, man har ju blivit besviken förr och jag vågar inte ens hoppas. Men jo, vågen stannar på 3050 gram (61*39 cm), underbart.
Vi fortsätter fiska eftermiddagen och kvällen, Markus får någon fisk kring 1,5 kg och jag missar vad som känns som en stor färna, men vad gör det en sådan här dag. 7 färnor, 3 nya pb och en trekilos på mindre än ett dygn, färnafiske är livet! =)

Jag var senare nere och körde ytterliggare ett par pass men utan att få några bjässar. Fick en riktig praktfärna på 2100 gram (knappa 51 cm) som finns nedan på bild.
Leken kom väldigt tidigt i år. 10-14 dagar tidigare än vanligt.

Vi syns vid vattnen!

Jakob Q

Jakob med sitt nya pb och reg färna på 3050 gram.