Info om laget

Laget bildades i december 2004 av ett gäng entusiastiska specimenfiskare från Småland, eller rättare sagt Jönköping med omnejd (Forserum, Huskvarna, Tranås).

Antal besökare

Antal unika besökare sedan 2006-06-03:

För mer detaljerad statistik klicka här.

Majrapporten för Småländskan ute nu

2007-06-02

Laget ligger 2:a endast 11,5p efter ledande Fiskpinnen. Individuellt ligger Andreas Ekfeldt 5:a, Jakob Qvarnström 9:a och Sten Sture Jönsson 12:a.
Hela rapporten finns att läsa här.

Dan på fiske-turne del 1

2007-06-14

Kvällen 23 maj anlände Magnus Mannberg till Tranås för 2 veckors intensivt fiske. Magnus och jag har fiskat en hel del år tillsammans efter att ha träffats i Sagån första gången 1997. Magnus fiskar för SG Fiskgjusen i Umeå!
Blev grillning med pilsner första kvällen i Tranås och sånt är aldrig fel om man säger så……………..

24 maj började vi packa bilen för fisketuren samtidigt blev rapporterna om folkfesten i Hossmoån allt fler och efter några snabba telefonsamtal konstaterade vi att Antorpa var ganska öde och vi lade snabbt om planerna och drog till Laholm istället. Väl på plats konstaterade vi att det satt 4 fiskare vid sjön. Vi valde snabbt en plats och la ut våra spön agnade med små pop-ups med diverse smaker. Efter att ha grillat ett par korvar med räksallad och knäppt ett par kalla pilsner var det dags att krypa till kojs. Första natten förflöt utan ljud från larmen. Det hade dock landats ett par fiskar runt om i sjön.
Andra natten förflöt också lugnt men man började dock lura på vad vi gjorde för fel och hur vi skulle ändra på det, när mitt vänstra larm vrålar iväg 07:30 på morgonen. Härligt ljud från ett Fox-larm i morgonsolen………, snabbt ut ur tältet och kroka en ganska tung och seg fajt innan en sutare simmar i håven, första tanken som slår mig är "fxn en hane". Vägningen visar dock 4140g och 61cm sutarhane. Jag bubblar över inombords ÄNTLIGEN, denna firre som jag drömt om i alla fall i 17års tid sen jag fångade mina första sutare hemma i sjön. Dessutom prydligt personbästa med nästan 1 kilo! Den tog på en Mainline fruit-tella pop-up.

Dan med sin efterlängtade regga.

Senare under dagen flyttar Mannberg ner till "pumphuset" för att där försöka lura sin regga på sutare, platsen har fiskat bra under hela veckan innan! Dock sätter ett regn käppar i hjulen för dom planerna och kl 00.00 packar vi ihop sover 3 timmar i bilen innan vi beger oss till Helsingborg. Väl i Helsingborg möter vi upp vår "guide" i sundet Filip Rubin. För att sammanfatta den sega dagen på sjön så var fisket ganska uselt blev några skapliga vitlingar upp till ca 6hg medan koljorna som var vårt huvudmål höll sig borta men trevligt hade vi i alla fall!

På kvällen drog vi ner till Rögle dammar för att prova lyckan på braxen men det ger endast några mörtar.

Måndagen far vi upp till Vittskövle slott för att fresta de stora gräskarparna. Dom svarar genast på flytande bröd när vi mäskar på dem! Mannberg är först ut och slänger ut en brödbit det tar ca 30-40 sekunder innan han krokar en riktig best som lever rövare i dammen! När jag väl lyckas håva den så ligger en rejäl gräskarp i håven och Mannberg jublar! Snabb vägning, mätning och fotografering och sedan simmar den fina karpen tillbaka! 12820gram visar vågen och 104cm på måttbandet. Riktigt fin firre och dessutom herr Mannbergs 15 art.
Sedan förflyter dagen utan någon landad firre jag har framme en del fisk som visar intresse för det jag erbjuder bla pop-ups, flytande och sänkt bröd men icke. Men man kan ju inte lyckas jämt.

Tisdagen fördriver vi i Rögle dammar. En liten och jämn djup damm som känns helt galet att fiska i. Dessutom halv storm, vrålvarmt och bara fiske mellan 08-21 så det blir bara en dag med några mörtar som enda resultat.

Rapporterat av: Dan Pettersson

Mannberg med sin fina gräskarp tagen på flytande bröd.

Dan & Ola Svartån

2007-06-14

Maj månad på Svartåfisket började lysande med att Ola tjuvstartade redan 30 april med en fin färna på 2580g. Redan dagen efter slog han till igen med ett nytt snyggt personbästa på 2870g. Nu började även jag få blodad tand och körde omedelbart ett eget pass och belönades med en årsbästa färna på 2575g som snabbt följdes upp av en något mindre på 2225g!

Sedan började det talas om lek i svartån och man tänkte nästan ge upp färna-fisket för året då man började höra rapporter om stor fisk. Vi började återigen köra pass på pass efter färna, Ola belönades omgående med en på 2600g medan jag tog 2 fiskar strax över 2400g dagarna efter! Så den 18 maj slog Ola till återigen med en mega-färna på 3090g, SG Zanders 3:e 3-kilos denna säsong väl jobbat allesammans!

Rapporterat av: Dan Pettersson

Ola med sitt nya pb, 3090 gram.

Dan på fiske-turne del 2

2007-06-19

30 maj beger vi oss vidare upp mot gullmarsfjorden. Denna första dagen vid fjorden besöker vi havets hus i Lysekil och testar lite landfiske. Landfisket når inga höjder precis bara småtorsk och en massa smörbult. Dock livar några skrubbor på 3hg upp lite. Sedan beger vi oss till vår stuga för övernattning.

Dagen efter ligger fjorden stilla och solen skiner på himlen, riktigt bra gyltaväder. Dock är vi lite oroliga för att vi ska vara för tidigt på säsongen. Detta visar sig väl ute på fjorden vara en obefogad rädsla. Fisket är riktigt roligt, vi landar ca 35 gyltor denna dag varav 7 blågyltor. Vid 13.00 drar jag dessutom min 11:e art en vacker blågylta klädd i svart och blått och vägandes 560g strax därefter får jag en röd blågylta (Rödnäbba) på klart godkända 470g. Magnus tar största Berggyltan som väger 1170g och ger en god fight.

Dag 2 blir en annorlunda dag vi kommer ut tidigt men fisket är som förbytt kanske kan det vara nordostvinden som spökar för fisket. 8 gyltor får vi varav en blå innan vädergudarna bestämmer sig för att börja jäklas och blåser upp så pass så vi får bryta fisket redan efter ett par timmar.

Dag 3 blåsten håller i sig vi hittar dock ett par platser vi kan fiska lite på i lä för vinden det ger oss 7 gyltor varav 1 blå. Den blå som jag själv fångar väger 460g. En del hyggliga glyskoljor visar sig också, vi får ett gäng upp till 150g. Mannberg landar dessutom en liten skäggtorsk.

Dag 4 ännu värre blåst vi gör ett försök får 2 gyltor men ger oss efter bara någon timme.
(Summerat fångar vi 10 arter under gullmarsvistelsen stensnultra, glyskolja, skäggtorsk, smörbult, berggylta, blågylta, torsk, gråsej, sandskädda och skrubbskädda.)

Planerna ändras snabbt, först går tanken till Flian men Magnus som är sugen på en skaplig färna föreslår hemvändande och fiske i Svartån vilket jag inte säger emot.
Vi fiskar 2 dygn i Älvestad som avslutning på turnén vi får en del mindre färnor men sarvarna är som vanligt för min del denna säsong som bortblåsta. Andra kvällen drar dock Magnus sin färna han pratat om. På frilina med bröd tar han en färna som tynger vågen till 2525g och detta blev också vår sista storfisk denna resa liksom nytt klubbrekord i SG Fiskgjusen.

Vi kan se tillbaka på ett par hyggliga veckor kanske kunde fisket varit bättre men det kunde likaväl varit sämre också. Det viktigaste är dock att ha kul, träffa trevligt folk och "kanske" ta någon skaplig firre då och då.

Rapporterat av: Dan Pettersson

Dans blågylta på 560g från Gullmarsfjorden.

Magnus berggylta på 1170g.

Glad midsommar

2007-06-21

Glad midsommar önskar SG Zander alla specimenhunters i Sverige.
Ryktet säger att några hunters i SG Zander skippar sillen och nubben ger sig ut på sjön i stället, starkt jobbat tycker jag. Undertecknad har inte den karaktären utan det blir traditonellt midsommarfirande med sill nubbe och midsommarstång.