Harrfiske

2007-07-05

La två dagars harrfiske i Rogenområdet vid Tännäs på en semestertripp till Östersund i förra veckan. Första dagens fiske i Abborrvikarna gav omgående en riktigt fin harr på 1510gr, helt underbar firre på 53cm. Harrens fenor är nog de vackraste som finns. I nästa kast högg en borre på 1490gr. Dagen förflöt med mindre harrar tills ett tungt påslag avbröt, en fin abborre på 1480.
Dag två på Kärringsjön bjöd på ett tiotal harrar med en toppfisk på 1080gr. Totalt sett ett mycket roligt fiske som rekommenderas, dom fina abborrarna är roliga bonusfiskar. Var dock nogrann med att sätta tillbaka de stora harrarna då de är känsliga och säkert växer långsamt i de näringsfattiga klara vattnen.

Rapporterat av: Erik Wennerhag

Erik med en fin harr på 1510 gram.

Bonusfångst, abborre 1490 gram.

Bröderna Nero i Gullmarsfjorden

2007-07-24

Jag och Patrick samt kompisen Leif har varit en sväng i Gullmarn och fiskat gylta. Tyvärr kunde vi bara fiska en dag från båt pga. att det blåste för mycket dom andra dagarna men vi lyckades ta varsin blågylta över reg vikten.

Rapporterat av Stefan Nero

Stefan med sin största blågylta på 580 gram.

Patric med sin största, 560 gram.

Leif med sin reggylta, 540 gram.

Vittsjön 10-12/7

2007-07-24

Tisdagen den 10/7 åkte jag tillsammans med Christoffer Ombäck ner till Vittsjön för 2 dagars fiske. På väger ner stannade vi hos Rickard på Skandinaviens Sportfiskecenter i Ljungby för att kompensera med diverse småplock och beten. På plats fick låna en båt som vi mäskade och la ut markörer ifrån, vilket underlättade. Hade ute mina grejer vid 18 tiden. Under natten hade jag lite problem med braxen med vid 10-tiden så det drog i väg ordentligt. Efter en ganska dramatisk fight så kunde jag näta en spegel på 8320 gram som föll för en tigernut.
Vid 14-tiden på onsdagen tappade jag en (som jag upplevde det) en betydligt tyngre fisk, den släppte halvvägs in. Tog sen en paus efter det och åkte till campingen för att duscha och gå på toa. Hade ute grejerna vid 17 tiden igen. 06:00 på onsdag morgon drog det i väg igen. En ”clean” fjällis på 7760 gram kunde efter en stund glida in i håven. Hade ytterliggare ett run som fisken tyvärr hann kliva av på innan jag hann fram.
För Christoffer gick det tyvärr dåligt, inga landade denna gången. Bara på’et igen.

Skitfiske på er!

Rapporterat av: Simon Lagärde

Ett stycke fjällkarp på 7760 gram.

Spegelkarp 8320 gram.

Småländskan uppdaterad

2007-07-31

Julirapporten ligger ute nu på Småländskans hemsida www.specimen.se
Direktlänk till rapporten hittar du här.

Rapporterat av: Webbmaster

Art nr 18 till Andy

2007-08-07

Jag och Erik stack iväg på ett pass efter jobbet till Flian, målet var inställt på dess idar. Ingen av oss har varit där speciellt mycket innan så de goda tipsen man fick av sina fiskepolare var guld värda. Tackar så mycket!!. Fisket gick bra och jag fångade en id på 2800g, detta var min 18:e art så nu är det ”bara” 2 kvar till det stora målet för i år.

Rapporterat av: Andreas Ekfeldt

Andy Ekfeldt med sin 18:e storfisk, en fin id på 2800g.

Åndalsnes vecka 29

2007-08-10

Den 16:e augusti packade jag, Ola och Sten-Sture bilen full och begav oss den 85 mil långa resan till det lilla Åndalsnes i Norge och fiske i Romsdalsfjorden. Resan gick fort och bra och sista 5 milen ner för bergen till Åndalsnes var häftig. Höga berg, djupa dalar, forsande små åar ner för bergen och snö på topparna helt obetalbart att se. Väl framme installerade vi oss i det lilla huset vi hyrt tillsammans och kollade in båten. Genast kläcktes idén om ett kortare kvällspass. Sagt och gjort snabbt som attan packades prylar i båten för ett pille-mete pass. Dessutom skulle det finnas stor plattfisk just utanför huset. Det korta passet gav en del mindre sandskäddor, ngn torsk, knot och småkoljor men sista fisken för kvällen blev resans största kolja. Det var jag själv som fick en fin fight på lätta grejor av en kolja på 1950g.

Dag1: Efter ivrigt diskuterande om upplägget för dagen enades vi om att lägga krutet på sej och torsk. Detta blev dock en svår uppgift vi fick en del mindre sej men de större höll sig borta! Däremot lyckades jag fånga en personbästa bleka på 2625g, vi fick även en massa mindre lysuer (mindre kungsfisk). På vägen hemåt stannade vi till vid Älvoset (där laxälven Rauma rinner ut i fjorden). Målet var den stora vitling som finns i fjorden, Ola lyckades bäst och höjde personbästa till godkända 925g.

Dag2: Dags för pille-mete igen och målet ställt på rödspätta. Denna art skulle dock gäcka oss resan igenom och vi landade inte en enda på hela veckan. Redan i första stoppet tog Ola en hygglig kolja på 1210g men andra stoppet gav honom en av resans bästa fiskar, Knot 725g. Nu lossnade även plattfisket och vi fick en hel del fina fiskar på 2-3 platser. Skrubbor upp till 6,5hg och 4 sandskäddor över 5hg som jag lyckades landa allihop med topp på 570g! Vi stiftade även bekantskap på nära håll med den mindre trevliga arten pirål.

Dag3: Efter tips från turbåtsskepparen John Kofoed begav vi oss ut för att testa långa-fiske. Först stopp igen vid Älvoset för att fiska sill till bete, detta var dock ganska trögt men vi fick ihop ett gäng till slut. Sedan bort till dom tilltänkta branterna. Först timmarna ger några mindre lubbar. Men när vi börjar fiska vi lite djupare kring 100m dyker det upp mindre långor ”Havanna-ciggarer”. Vi persar allihop på långa men topparna är kring 2,5kg dock riktigt kul fiske. Rätt som det är får SSJ en haj, en liten hågäle. Jag som klagat över min ömma rygg hittar nya krafter och vi lägger upp en ny drift över 110m. Nu tar Ola en hågäle och återigen lägger vi upp för drift nu över 120m. Denna gång exploderar fisket: SSJ drar 2 blåkexor, hågäle och långa i samma lyft. Ola tar en med svans, en liten plogjärnsrocka på 1900g och jag landar min lilla haj, hågäle. Fisket fortgår och en klart rolig fiskedag. Största hågäle(Dan) 850g och största blåkexa(Dan) 180g.

Dag4: Denna dag började vi med en tur med John Kofoed efter större sej och torsk. Det börjades med att fiska sill till bete. Detta fanns det en hel del av! Mitt under detta fick SSJ napp av en annan fisk som visade sig vara en fin taggmakrill på 650g. Annars var fisket halvdant Ola tog ett par torskar kring 3kg och en annan fiskare tog en vitling runt 1,5kg. Efter att ha ätit middag bestämde vi oss för att åter försöka lura någon rödspätta. Men som vanligt lyckades vi inte. Sten får dock höja perset på kolja till 1220g. Vi får alla varsin sandskädda över 5hg, största tar SSJ på 530g och Ola toppar med vitling på 1180g.

Dag5: Återigen börjar vi dagen med John Kofoed. En trevlig och färgstark person denne John! Vi satsar denna gång på långa-fiske med våran guide. Nästan omgående får jag hugg på 130 meters djup och upp kommer art nr 20 på resan en blåkäft. En riktigt vacker röd fisk med stora ögon. Sten drar en mindre kungsfisk runt 3hg, ngn lubb och tappar en större långa. Annars är det som förgjort även denna dag! På eftermiddagen drar vi ut och fiskar riktat på rocka ett par timmar utan resultat. Till slut drar vi oss mot Älvoset igen för att köra ett sista vitling-pass. Den som lyckas bäst med detta blir Sten-Sture som drar en monstervitling på 1850g, resans bästa fisk i sista timmen.

På det hela taget en härlig resa med mycket arter som det stora positiva samt. den enormt vackra naturen. Fjorden med sina höga berg och varierande fiske gör att man redan längtar tillbaka! Det lilla negativa var helt klart att de större arterna torsk, sej och kveite höll sig undan!