Erik & Dan i Norra Vättern

2008-03-28

Jag och Erik begav oss norrut till norra vättern för ett par helger sedan för att pröva lyckan bland storgäddorna. Första dagen bjöd oss på ganska segt fiske! Vi landade 3st största på ca 5 kg och de andra 2 i betesfisk-storlek. Dag 2 började med en bister och kall morgon och fisket om det gick ännu trögare än föregående dags fiske! Då det vid halv elva plötsligt smäller till och jag kan landa en "liten" på 7,54 kg vilket är nytt personbästa för min del med nästan ett kilo. Sen hinner klockan bara gå en dryg timme innan Erik får dubbelhugg på sin sida båten och landar först en liten och sedan en riktig vätter-krokodil, väl inne på närmsta ö vägs den till 12,1 kg. Resten av dagen går av bara farten vi landar några mindre gäddor men de stora under eftermiddagen stod de andra SG Zander-båtarna för så det får de berätta om själva.

Rapporterat av: Dan Pettersson

Nyman & Karlén i Norra Vättern

2008-03-27

Efter en trist vinter med evigt blåsande var det dags för årets första gäddfiske. Vårkänslorna var starka och chansen till en stor vårgädda kändes god. Två dagars fiske var planerat tillsammans med Markus Nyman.
Våran första dags fiske slutade med totalt 11 stycken gäddor, men tyvärr inga större exemplar. Under söndagen var det återigen dags för kraftiga vindar blandat med nedkylande regn. Vädret gjorde det svårt för oss att hålla rätt fart och fiska av de områden som kändes heta. Det blev en kort dag på sjön men det blev nya tag helgen efter.
Vädret var betydligt bättre denna helg, vindarna var svaga och solen tittade emellanåt fram. Man kunde för första gången under året njuta av fiskepasset och mer njutning blev det. Efter att ha håvat en fin gädda åt Markus, och kan konstatera att den i alla fall väger över tio kilo. Vågen stannar på fina 11,3 kilo, vilket innebär nytt personbästa för honom. Efter vägningen och ett par härliga foton på fastland får gäddan friheten att simma vidare för att leka av sig. Dagen efter är det min tur på nästa storgädda. Markus sköter sin roll som ”håvare” perfekt och glädjen är enorm i båten. Vi tar snabbt upp resten av betena och beger oss till närmsta ö för fotning och vägning. Markus passar på att gratulera mig till en fin gädda på 11,93 kilo och ett nytt personbästa. Fler medlemmar befann sig på plats och fler fina gäddor fångades. Johan Karlsson slog nytt PB under lördagen med en fisk på 10,7 kilo, men redan dagen efter putsade han upp det till 12,4 kilo. Även Erik Wennerhag fångade en stor gädda på 12,1 kilo.
Mer om dom gäddorna i nästa rapport.

Rapporterat av: Henrik Karlén

Undertecknad tillsammans med 11,93 kilo sjövarg

Markus Nyman med en vacker gäddmadam på 11,3 kilo

Mässa på Sportfiskegiganten

2008-03-25

Fredagen den 28:e mars anordnar vi tillsammans med våra leverantörer en mässa i butiken på Lundavägen 56. Representanter från Vision, Loop, G-Loomis, Guideline, Hardy, Scierra,Orvis, Greys, Rio med flera erbjuder provkastning av flugspön och linor. Hitta en kombination som passar dig!
Presentation och demo av jerkbaits i kastpoolen där Jimmy Lindahl och Fredrik Stjärnqvist från CWC Fishingteam är på plats. Gäddprofessorn David Lundqvist delar med sig av sina erfarenheter.
Flugbindning med tema havsöring, gädda och regnbåge i butiken.

Mässpriser!

Välkomna
Sportfiskegiganten

Nytt PB på gädda & abborre

2008-03-16

Den 28/2 va jag tillsammans med Petter Håmås ute och fiskade gädda. Vi metade med livebait. På eftermiddagen stack mitt flöte snabbt i väg och ett ganska långt vrål från min baitrunner hördes.
Gjorde mothugg och min första tanke att den hade gått fast i botten, men jag ändrade mig snabbt efter ett par tunga gung i spöet. Fighten va ganska odramatisk och till en början trodde jag det va en fisk runt 8-10 kilo men när fisken väl va i håven såg jag att det va en 12+. Vi säckade och stack in till land för vägning. Min Electro Samson var nere och svajjade runt 15 kilo (med vågsäck). Vikten fastställdes senare till 13900 gram. Nytt PB med 600 gram samt att jag återtog familjerekordet (det förra låg på 13,4).

Dagen efter gäddfisket stack jag iväg på lite abborrfiske. Planen va att åka ner och komma på plats på fredagen och börja fiska på lördag morgon. Jag kom ner lite tidigare än beräknat och jag tog ett spö och några beten och stack ut direkt. Redan på andra utlägget bugade min topp. Kände att det var abborre i andra änden och det visade sig vara en fisk på 46 cm och 1540 gram. Nytt PB med 40 gram :-).
Hela lördagen var det trögt på abborre men fick säkert 20 gäddor med en topp på 6-7 kilo. Tappade också en större gädda, tyvärr är inte 0,20 nylon så hållbart mot alla tänder.

Rapporterat av: Simon Lagärde

Simon med en vacker abborre på 1540 gram

Nytt PB på gädda 13,9 kg.

SG Zanders teamträff

2008-03-11

Kent gjorde det i Elmiahallen…. Vi gjorde det i Bowling Arena…båda i Jönköping.
Lördagen 9/2 2008 samlade vi båda våra anhängare. Vi rymdes inte i samma hall så vi tog en hall vardera…. Jublet var enligt ojäviga vittnen ungefär likvärdigt från båda hallarna under kvällens gång. Vi inledde således kvällen med ölbowling, en tävlingsgren som sker under betydligt mer avslappande former än specimenfisket…. Förhållandevis många av teamets medlemmar, såväl trotjänare som nya rockies, samt även en och annan infiltratör från andra team medverkade till en riktigt trevlig kväll! Inte helt oväntat var det också några ur teamet som visade sig stå för bästa bowlandet i hela hallen. Till vissas besvikelse så var det inte ungtupparnas afton….
Wide (Andreas Widegren) upplät sin trevliga lya för mellanlandning, där gott käk intogs och nya friska idéer för kommande år prövades, blandat med en hel del skratt…
Var, och hur aftonen sedan avslutades få bli vår egen lilla hemlighet. Vi hade nog alla en härlig kväll i alla fall….

Rapporterat av: SG Zander

Håll muspekaren över bilderna för att se bildtexten

JQ in action Mats K koncentrerad Verkar ha tränat! Är nöjd…! Tror minsann Erik tar ut segern i förskott Webmaster Wide har sitt spel klart för sig Christoffer koncentrerad Stefan Nero: Om jag tar 9 av dem, så fixar väl du den siste Patrick Nero, dagens segerorganisatör Sten-Sture fixar mycket riktigt det som är kvar efter Stefan Planer smids för fisket 2008… Lag 9 är inget att göra åt Lag 9, med ”De Gamle” Patrick och Stefan Nero, samt Sten-Sture Jönsson, knep inte helt oväntat hela ölbowlingen Nu får vi göra något åt karpfisket pojkar…. Rickard ställer upp med guidning I väntan på välförtjänt årsmiddag! Bröderna Nero verkar nöjda… tillhörde ju lag 9 Härlig planka! Synd att den försvann så fort

Äntligen var det dags för årets första fiskepass

2008-03-08

Det var i förra veckan då jag ihop med Rikard Linderoth la en dag i Kävlingeåns system efter gäddmadamer.
Det var en halvklar dag med lite regnskurar då vinden piskade på rejält i ca 15 s/m och ännu värre i byarna. Tro det eller ej men det gjorde så det gick gäss inne i ån och det blev faktiskt en aning svårfiskat. Själva fisket var rätt trögt och det enda som hände var att jag landade en fisk i sexkilosklassen, som högg när jag hade ett spö "vilandes" vid båtkanten.

Inga grisar denna gång, men de va skönt att få komma iväg från alla studier och äntligen bli av med fiskeoskulden - 08.

Kör hårt
Jakob Qvarnström

Vem vinner Småländskan 2008?

2008-03-06

206 personer har röstat fram denna lista. Återstår om nu har rätt.
1:a Team Carassius
2:a SG Zander
3:a SK Fiskpinnen

Summering av lakefisket

2008-03-04

Vi är några i teamet som satsat en del på lakefisket i vinter. Vättern, Vänern och fram för allt lite olika ställen på Sommen är det som vi testat. Fisket har både bedrivits från båt och land. För egen del (Andreas Ekfeldt) så var mitt mål att fånga en över 4kg (stor regg).
Totalt har folk från teamet gjort uppåt 20 pass. Fisket har svängt mycket från kväll till kväll och vi har fått allt från 0 till uppåt 10st. Bland de bästa kvällarna var när vi hade 3st över 3,7kg.
För egen del kom den fisken jag jagade den 29 Januari, en lake på 4710 gram (nytt PB och stor regg art nr. 21). Stefan Nero har också slagit nytt PB med en fisk på 3750g.
Nedan följer några bilder från fisket.

Rapporterat av: Andreas Ekfeldt

Art nr 21 för Andy, 4710 gram

Stefan med sitt nya PB, 3750 gram

Andy med en lake på 3730 gram

Sten-Stures största i år, 3700 gram

Ännu en fin lake tagen av Andy, 3440 gram

Sten-Sture, 3110 gram tagen i strålande solsken (eller inte). Det är tufft av vara lakefiskare