Fiskerapport Kvalöya

2008-06-28

Det var åter dags för en resa till Nordnorges snötäckta berg och kristallklara vatten. Vi var sex fiskesugna gubbar som genomlidigt en seg resa. Med mig på resan hade jag Benny Johansson, Ronnie Johansson, Per Alexandersson och Garmingubbarna David Johansson och Jarl Von Eyben.
Vi skulle tillsammans under en veckas tid göra en riktad satsning efter Norges välbevuxna hälleflundror och rödspättor.
De två första dagarna började segt för oss med endast några tappade hälleflundror som resultat. Den tredje dagen släppte det för oss och vi lyckades landa sex stycken, där den största vägde 25 kg. Dagen efter var förhoppningarna stora, men det kändes betydligt trögare än dagen innan. Vi lyckades i alla fall landa en flundra på 35 kilo. Under tiden då hälleflundrans jaktvilja dog ut passade vi på att utnyttja tiden åt rödspättafiske, vilket gav bra resultat under fiskedagarna.
Totalt under våran fiskevecka landade vi 12 stycken hälleflundror med en snittvikt på 18,77 kilo. Största hamnade på fina 46,1 kilo och Per stod för fångsten. Ronnie lyckades också spränga 40-kilo gränsen med en grann fisk på 43,5 kilo. Sammanlagt fångade vi sex stycken rödspättor över två kilo, men en massiv 3,16 kilos fisk i topp till Benny. Själv lyckades jag fånga två stycken över två kilo, 2,32 och 2,35 kilo, vilket innebär nytt personbästa. Andra arter som kom upp var havskatt, sandskädda, rötsimpa, klorocka, vitling, sej, kolja och lubb. Även om det inte var lika varmt där uppe som under värmeperioden här hemma i Sverige, hade vi tur med vädret. Endast en regndag och någon dag med blåst, men fiske varje dag blev det. Någon dag efter hemfärden började det snöa där uppe, vilket jag är oerhört glad för att vi slapp.

Rapporterat av: Henrik Karlen

Havskatt 6,24 kg

Rödspätta 2320 gram

Sandskädda 860 gram

Hälleflundra 16,4 kg och rödspätta 3116 gram tagna av Benny Johansson.

Ålfiske

2008-06-28

Har lagt 3 pass efter ål den sista veckan, med 3 landade, varav två skosnören och en något större på 1,33kg. Bilderna sammanfattar bra hur ålafisket kan vara en pina i knotthelvetet (ja det mörka är faktiskt knott i korvgrytan), sjukt vackra solnedgångar och till sist kan man belönas med en slemmig slang......som vanligt svåra att foto i nattens mörker!

Rapporterat av: Erik Wennerhag

Art 22, 23 och 24 till Ekfeldt

2008-06-16

Andreas Ekfeldt har haft en lyckad fiskemånad och tagit 3 nya storreg i sin jakt på 30 storreg. Fiske i rätt vatten och vid rätt tidpunkt samt en del tur har gjort att han lyckats så bra med sitt fiske. Fråga bara inte hur stort hans diselkonto är för då börjar han nog gråta.

Rapporterat av: Webbmaster

Art 22, färna 2850 gram från Emån.

Art 23, gråsej 6640 gram från Måseskär.

Art 24, ruda 2220 gram från Sjöbodasjön.

Maj, sköna maj

2008-06-15

Markus med en vimma på 1130 gram.

Denna underbara månad lockar ut de flesta av landets alla specimenfiskare och så även mig. Första dagarna spenderades vid Testeboån med omnejd i jakt på Vimmorna. Jag har aldrig tidigare landat en så de var nytt och spännande samtidigt som det skulle bli skönt att träffa på lite gamla kompisar som samlats i trakten. Jag tillsammans med David Edling från Norrtälje fick en mycket bra plats och förhoppningarna var högt ställda. Fisket började ok med en 960g tung fisk till mig redan efter en timma. Mycket småfisk sedan för att vid lunch dagen efter blixtra till och David lyckades kroka två fiskar knappt innan jag fått ut mina beten. 1270 och 1060g, ett stort grattis till honom som skulle agera min guide. Morgonen efter får jag dock utdelning efter en natt i stort sett utan sömn. Kl 07:00 får jag ett fint hugg i strömmen och krokar en fisk med tyngd nog att göra mig förväntansfull. Fisken visar sig vara en romstinn hona på 45cm och pressar den digitala vågen till för mig finfina 1130g och ett lyckligt avslut innan vi beger oss mot nya mål på annan ort.

Nån vecka efter var det dags att ge upp jakten på Östergötlands stora färnor och sarvar tillsammans med två andra goda vänner. Första nattens färnafiske gav en bra svit fiskar med 2590g i topp för mig och 2610g till Stefan Nordberg. Med högtrycket i ryggen bestämmer vi oss för att fresta strömmens sarvar under natten efter och med stora mängder bröd kört i kompostkvarn och annat gott känner vi oss optimistiska och förväntansfulla inför skymningen. oroväckande länge håller fisken sig borta, men vid 23:00 börjar det nappa och bara en halvtimma efter det kommer en tyngre fisk mot håven. Smällfet och 40cm kort väger den fina 1240g och natten är redan nu räddad. Timman efter får jag ytterligare en fin fisk som är en halv cm längre och 40g lättare. Stefan persar med godkända 1130g och vi kan inte vara annat än nöjda med natten.

Sarv 1240 gram.

Vecka 21 blev till vecka 22. Det var då en veckas fiskesemester var inbokad för mig och vännen David. Länge lutade det åt Hossmos braxar, men dygnet innan avfärd så bestämde vi oss för att först stanna till vid Antorpasjö´s strand och bända lite sutare. David hade aldrig varit där förut. jag endast en gång, sommaren innan och då haft ett lyckat fiske med flera fiskar varje natt. Så jag kände ändå förhoppningar även om jag vet att sjön kan spela svår. Mycket folk på plats och enda riktiga platsen kvar blir vår. I mörker ror vi ut våra beten och när vi sedan är klara frågar David ängsligt om han tror att det kommer ta ton redan i natt? Jag svarar tveksamt att det känns bra, men att allt blev lite stressat. Vårt tvivel var dock obefogad och redan efter en halvtimma eller så skriker det iväg på ett av Davids spön. 3830g och han hade ett nytt fint pb i bagaget. Sen bara fortsatte det. Första dygnet hade vi 18 kontakter, varav 17 gled i håven. De ytterligare 36 timmarna vid sjön resulterade i ytterligare 7 landade fiskar, ingen mer kontakt utöver dem. 6 sutare över 4kg, 4 till mig, två till David. Sjukt, sjukt och åter sjukt. Vi fick knappts sova, orkade inte flötmeta, som först var tanken pga av första två nätternas huggrusher. Men vad gjorde det efter ett av de bättre fiskena där någonsin(?).

Vi fortsatte vår resa mot ett trögt Hossmo. David lyckades kroka på sin storbraxen redan första kvällen, en hona på nästan 4,8kg och hans guldnål var i hamn. Något som han i mörkret firade lite överaskande med champagnesprut och en god natts sömn. Vi beslöt oss om att ge det en natt till, trots trögt fiske. David satt återigen med rätt metod på rätt plats och krokade ett as till braxen som väl på land visar sig missa 6kg´s gränsen med 90g. Alltså 5910g/74cm! Vilken fisk! Han ger mig platsen och jag tar en knotrig hane på knappa 4kg innan morgonen gryr och vi beslutar oss om att ge upp. Kupa sitter full och utöver våra tre fiskar har det bara kommit ytterligare två st totalt. Jag beger mig ensam av mot Sjöbodasjön med Sten-Sture för rudafiske. Tidigare har jag bara några Gotländska storfiskar på mitt samvete och såg därför fram emot att även på fastlandet få känna på ett par. Resans två nätter ger mig 6 fiskar och Sten-Sture 2st. Jag lyckas nå mitt uppsatta mål med 3 fiskar över 2kg genom följande 2120, 2040, 2030 (två sista samma fisk, samma plats 23h efter varandra). herr Jönsson missar olyckligt sin 1800g+ sista morgonen och får nöja sig med två fiskar om 1580 och 1640g. Detta var mitt officiella Maj-fiske och ser tillbaka på det med många härliga stunder och minnen,, samt många erfarenheter rikare.

Rapporterat av: Markus Nyman

Sjöbodasjön 29/5-31/5

2008-06-09

Ola och jag besökte sjöbodasjön häromveckan. Mängdmässigt hade vi ett klart bra resultat med hela 9 landade fiskar. Storleksmässigt var det inte lika bra då största rudan "bara" vägde 1750g (fångad av Dan). Men ett roligt fiske var det, i ett fantastiskt väder och trevligt sällskap! Vill oxå passa på att ge en eloge till Tusenbröderna för arbetet kring sjön, platserna är numer riktigt fina att sitta på.

Rapporterat av: Dan Pettersson

Guld både på isen och på sjön

2008-06-09

Som bekant tog Hv71 guld i hockeyn. Nu har spelarna lite sommarledigt och några passar på att vara ute och fiska en del och de lyckas bra där också. Här nedan syns David Petrasek med en gös på 5250g från en lokal sjö. Grattis till en fin Gös säger vi i Zander.