Lax och röding

2008-10-18
Jag och några goda fiskekompisar har varit på Vättern några gånger och frestat rödingarna. Det har blivit en hel del röding och en och annan bonuslax också.

Rapporterat av: Andreas Ekfeldt

Röding 3440 gram

Ny sajt och webbshop

2008-10-08
Sportfiskecenter i Ljungby har nu lanserat sin nya sajt och webbshop. Adressen är densamma som innan, www.sportfiskecenter.nu.

Småländskan uppdaterad

Septemberrapporten är ute nu. SG Zander ligger fortfarande på en trygg 3:e plats. Fiskpinnen leder med "hela" 0,5 poäng över FK "speci" fenan. Individuellt har vi 4 man på topp 20 listan. Simon 7:a, Ekfeldt 8:a, rik 18:e och Stefan Nero på 20:e plats. Läs hela rapporten här.

Megabraxen från Bysjön

2008-10-06

Jakob med sin drömbraxen, 7280 gram.

Efter en ordentlig förmäskningskampanj var jag för ett par helger sedan ute och fiskade i Bysjön.
När jag anlände fredag lunch var det riktigt sensommarväder med ca 20 grader och stekande sol, glassigare väder än vad SMHI hade förutspått. Prognosen visade för de närmsta dygnen lite lägre temperaturer (13-14 celsius) och lagom med blåst.
När jag på kvällen hade fått ut betena, grillat mig en korv och sedan krupit ner i sängen kom mycket riktigt blåsten och molnen. Omfattningen var dock mycket värre än vad som hade visat sig i deras spåkula då det blåste halv storm och temperaturen föll under 10 grader. När jag klev ut på morgonen utan att haft något pip i larmen låg det lite nerfallna grenar runt omkring mig och det var rätt kyligt.
Det snabba väderskiftet åt det sämre gjorde att det inte kändes lika hett som det gjorde två dagar innan när jag var ute och förmäskade då de var bra aktivitet både från sutare, ruda och även karp.

På lördagskvällen, efter 1,5 dygns fiske lade jag återigen om mina tackel. När jag efteråt satt och blickade ut över sjön som var tillfälligt blank under skymningen skådade jag inte inte en enda fisk och kunde jag inte annat än känna mig småbitter över min timing kring fisket och även SMHIs prognoser, särskilt med tanke på att de känts så hett par dagar tidigare.
Klockan halv tre på söndagsmorgonen får jag dock ett rejält run på mitt mittenspö, trots att jag sover tyngre än vad Vättern är djup var jag på en nanosekund framme vid spöt och några minuter senare låg min första Bysjökarp i garnet. Det visade sig vara en väldigt fin spegel på 7420 gram (67 cm) som föll på en pop-up/majskomination. Hoppet väcktes till liv och jag gick återigen till sömns, nu med en behagligare känsla i kroppen.

Vid niotiden samma morgon drar de återigen iväg på samma spön, denna gång visade det sig vara av arten sothöna. Efter en rejäl batalj då den skulle avkrokas ur näbben, fick den friheten åter, det var dock nära att den fick värmas rejält på gallret över polskt inpregneringsträ (engångsgrill även kallad). När jag en stund senare satt och knöt nya tafsar får jag ett väldigt kort singelpip på ett av mina larm, misstänker att de återigen kan vara fåglar på plats, blickar ut över pölen och ser att så inte är fallet. Jag går ner till mitt spö för att ta en noggrannare titt, ser att allt ser lugnt ut, swingern rör sig inte alls. Men så ger sig spötoppen ifrån sig ett ytterst litet pill, jag koncentrerar blicken och ser att de upprepas, jag misstänker att det kan vara en ruda, så jag gör ett mothugg och känner att de är fast fisk, först kändes fisk lite tyngre än en ruda, men på någon sekund så känns fisken väldigt lätt igen och den följer ytterst snällt med förutom några småknyck. Nappet föll på ett spö jag fiskade rätt långt ut, så efter att ha vevat in rätt mkt lina utan några bekymmer alls (på kort tid) ser jag när 'rudan' har ca 10 meter kvar till håven är på väg att bryta ytan. Vad som bryter ytan är dock något helt annat; en stor braxenrygg! Den sista biten in i nätet går smidigt till och när jag kikar ner i håven tror jag knappt mina ögon. Låter fisken ligga i blöt medans jag gör i ordning våg och fotoanordningar. När jag några minuter senare lyfter vågnätet känner jag hur rejält tung fisken är och jag tror knappt mina ögon när våger först trillar över 7,3 kg för att senare stanna på 7280 gram. En drömfisk!
Batterierna på mobilen är så dåliga efter två dygn i fält att jag efter att ha ringt och pratat i tungor till närmsta fiskepolarna inte har taltid nog att ringa ut någon fotograf. Men där och då kändes det inte särskilt viktigt med ett perfekt foto. Eftersom det var en aning långgrunt och fyllt med 'skit'/flytande död vegetation i ytskiktet vid min fiskeplats tog jag och 'brallen' en roddtur ut på frivattnet där den fick ett tack och friheten åter.

Jag fortsatte att fiska tills nästa morgon, med ett missat napp som resultat. De många fisklösa timmarna och de bittra tankarna kändes dock som bortblåsta när jag satte mig i bilen hem, tack vare de där få guldförgyllda minuterna under en alldeles underbar söndagsförmiddag! =)

Vänliga fiskehälsningar
Jakob Qvarnström

Spegelkarp 7420 gram.

Stefan Nero i Hossmoån

2008-10-03

Stefan drog ner själv ett par dagar till Hossmoån för lite braxenfiske och man kan väl säga att han var mer än nöjd när han summerade fisket. 9st över 4kg med toppar på 5310g och 5280g.

Stefan med resans största fisk, 5310 gram.