Nyheter - Maj 2009

Falköpingsmaffian i Antorpa

2009-05-28

Med kort varsel fick jag med Henke på lite sutarfiske i Halländska Antorpa sjö. Sjön har under hela säsongen varit ovanligt trögfiskad och förväntningarna var därför inte skyhögt ställda, trots att Jag (Markus) haft oförskämt bra flyt i fisket under de tidigare åren jag varit där. Riggade spön och beten i vattnet runt 20:00 . Med visst magpirr gick man och lade sig under bar himmel runt 23-tiden. Flera gånger under natten låg jag vaken eller satt nere vid spöna för att invänta hugget, hugget som aldrig kom....
Henke väcker mig runt halv sex på morgonen och säger med glad ton att han har en fisk i håven. Hans första Antorpasutare visar sig vara en mörk och vacker hanfisk på väl godkända 3480g. Morgonen är ung och efter att vi lagt om betet på samma plats går jag åter bort till mig, spänd av förväntan, samtidigt som man börjar tveka på om man verkligen valde rätt beten på rätt plats. Strax innan åtta kommer några snabba pip i vänstra larmet, innan fisken inte kommer längre. Den står och stångar mot den låsta rullen när jag lyfter spöet och får bra kontakt med en tung och sävlig fisk. Bestämt, men lugnt pumpar jag in den , för att så fort som möjligt få den hitom natebältet. Precis när jag tror att den är säkrad så skär linan rakt i sidled och in i växterna. Fisken sitter stumt fast. Den går upp och vältrar sig riktigt tungt, innan den går loss,. FAN. I ett sådant vatten vill man än mindre tappa fisk . Ut med betet igen och sen blev det till att sitta och må dåligt ett tag. Klockan hinner bli elva och jag börjar så smått misströsta om att få någon mer chans innan lunch. Enda som håller det vid liv är molntäcket som vägrar släppa igenom solen helt. 11:08 har jag en fin honfisk i håven och den vägs till 3460g.

Henke med sin första och största, 3480

Nymans första, 3460g

Utöver Henke så ansluter också en annan sutarfrälst till platsen för att snacka lite. Smått retligt säger jag,  "nu har jag haft hugg på högerspöet och vänsterspöet. Jag tänker då inte veva upp mittenspöet innan det hugger på det också, om det så ska få mögla bort". Jag hinner inte mer än hänga upp avkrokningsmattan på tork, så händer det osannolika! Några snabba pip och jag krokar förvånat en starkt hamrande fisk, på just MITTENSPÖET. Redan i drillningens inledande fas konstaterar jag att det är en hanfisk ( på dess sätt att fighta). Väl i håven är det en grov hane på 3330g.

Sutarhane 3330g.

Andra natten förblir lugn och trots att jag vaktat spöna, sittandes i skräddarställning på den nu torkade avkroningsmattan sen sextiden, så förblir jag utan sutare. Henke däremot får en snabb inblick av sutarnas råstyrka innan även den sitter stumt i naten. På kvällen blir det till att fiska ytterligare en bit ifrån vegetationen, för att slippa liknande incidenter. Redan en timma efter att vi på eftermiddagen lagt om våra beten så hojtar Henke om fotoassistans. En Gammal och mörk honfisk på anständiga 3430g har lurats till att ta en "Noyman special" . Bra start och kvällens känns glödhet! Nästan tjugofem grader och kvav åskladdad luftmassa. Tyvärr drar fronten in redan under skymningstimmen och på bara en kort stund är nog tempen halverad och vindbyarna uppe på styv kuling. Klockan 03:15 väcks jag av en snabb radda toner innan fisken inte kommer längre. Svingern står i låst högsta läge och fisken får inte en millimeter lina till. Tung och bestämd går den ute å djupet och tjurar innan jag i morgonens första ljus kan sluta håven runt en gammal bekant( visade sig att jag fått henne samtliga tre ggr jag varit vid sjön) . 3640g får avsluta den här gångens Antorpatripp och vi är med än nöjda med hänsyn till förutsättningarna och vad folk fick vid sjön i övrigt under dessa tre dagar.

Den hona lockades att hugga av en  "Noyman special"

3:e gången Nyman får sen denna vackra dam.

Rögle Dammar, del II

2009-05-26

När klockan ringer strax innan sex på morgonen så är både jag och min reskamrat och tillika klubbkamrat  (Henrik Karlén) förvånade över hur pass utvilade vi känner oss i förhållande till antalet timmar sömn vi fått. Med en lätt frukost och en vacker soluppgång i samband med grodornas spel, känner vi att det kommer bli vår dag. När morgonhuggen uteblir, blir jag först lite förvånad och en smula orolig för om vi ska bli utan fisk. Det kändes som vi fiskat in oss bra första dagen och som att det skulle kunna komma att ge utdelning. Just under ett par minuter fyllda med tvivel så bugar ena mjuka quivertoppen och reflexmässigt krokar jag dagens första braxen. Tungt och bestämt kommer den sakta in, ett gott tecken. Fisken bedöms i håven som en klar femma, och den visar sig vara en bra bedömning. Fina 5260g/70cm skäms inte för sig. Redan utlägget efter krokar jag en fisk som känns bra även den. När den några meter ut från kanten visar upp buken anar jag ett nytt pers. Fisken är otroligt vacker och näst intill maxad konditionsmässigt. Det enda som talar emot att det inte skulle kunna röra sig om en riktigt riktigt stor fisk är att den ser väldigt ung ut och dessa fiskar kan ju ofta sakna den extra massan som de äldre fiskarna brukar ha skrapat ihop. Det blir nytt pers med tio gram, alltså 5760g/70cm. Kanske den finaste braxen jag sett.

Dagens första, 5260g.

Nytt PB, +10g, 5760g.

Omkast och det dröjer inte länge förens samma spö bugar igen. Konstigt nog lossnar fisken efter två huvudskak. Bittert, men man kan ju inte annat än tajma hugget perfekt och ha koll på grejerna. Svårt att inte le med en sådan start på dagen :-) Klockan springer iväg och eftermiddagssolen värmer som bäst, när jag krokar en braxen som först beter sig lite ettrigare, likt den "lilla" på dryga fyra, från dagen innan. Men ju längre fighten går börjar fisken jobba tyngre och tyngre och djupare och djupare. När siluetten skymtas och jag ser fiskens färg blir jag tillfreds med vad jag ser. Den aningen mörkare tonen inger hopp och förväntan om braxen med stort B. Väl på avkrokningsmattan vågar jag inte tro på att sexan ska vara ett faktum ,men jag inser samtidigt att den ser ut att både ha längden och konditionen för det. Henke lägger på ett brett smile och varje stavelse av vikten "sextusentvåhundratjugo" är som en smekning för mitt hörselorgan. Glädjetjut och några bilder fick det bli, innan jag lite tagen av stunden släpper taget om henne. Henke som har haft missflyt i fisket, utan att göra något fel känner sig nu för första gången knäckt på riktigt. Klockan 21:40 får jag ett napp som indikerar identiskt med det jag hade på morgonens första fisk. Komiskt och samtidigt tråkigt nog visar det sig vara samma individ, nämligen den med vikt och längd på 5260g/70cm tiden börjar rinna ut för Henke då han nästan otroligt nog krokar en fisk med ca tio minuter kvar av fisketiden. Jag hoppas nog än mer än honom på att den ska gå i håven. Det gör den och vilken fisk sen! 5910g/71cm. Grattiskram och fina foton blev det. Skön avslutning på två fantastiska dagar.

Ny höjning av personbästa, 6220g.

Andra gången denna fisk var uppe på land under denna resa.

Rögle Dammar, del I

2009-05-26

Andra veckan i maj stod för dörren. Trots att den här årstiden bjuder på oändliga valmöjligheter både art och metodmässigt så var det vel och tivel in i sista stund om var vi skulle åka. Lotten föll på Rögle Dammar och dess växande braxen. Rykten om lek och segt fiske hade spritt sig, men som flera gånger förr skulle det visa sig att en spekulation blivit till ett rykte, som sedan som sedan blivit till fakta. Väl vid vattnet, efter en mer eller mindre sömnlös natt på JQ´s bäddsoffa i Lund, visade det sig att vi var först på plats och vi kunde på så vis vraka och välja plats som vi ville. Jag och kompisen Henrik Karlén tog plats med ca 25m mellanrum på ena vallen. Rådande väderomslag från kallt och regnigt till växlande molnighet, 15-18 grader celsius kändes inte alls helt fel. Sen att antalet fiskare skulle visa sig bli relativt få kändes inte heller fel.
Efter ett par timmar med ett par missade smånapp så kan jag kroka en grymt tung fisk. Lite ringrostig sen senaste braxendrillen försökte jag snabbt spola tillbaka och försöka komma ihåg hur en stor braxen brukar kännas. Kom inte fram till något annat än att den här nog kändes tyngre än de jag tidigare fångat. Väl på land visar det sig att det var en honfisk i fin kondition. När måttbandet visar långt över 70cm inser jag att det är nytt pers på gång. 5750g var mer än godkänt och redan nu känns på nåt vis resan räddad. Ett par timmar senare krokar jag återigen en fisk som känns fin (där simmar ju iof nästan uteslutande stor fisk). Betydligt mindre, men ack så vacker kan Henrik säkert sluta håven runt en ljus fisk på anständiga 4300g/68cm . Både jag och Henke bränner varsin fisk direkt efter krokning innan klockan slår tio och fisket måste avslutas enligt gällande regler. Nöjda, men än mer taggade på att få se vad morgondagen kan erbjuda, går vi till sängs i det närliggande vindskyddet.

Rapporterat av: Markus Nyman

Nyman med ett nytt PB, 5750g.

Dagens andra fisk, 4300g.

Fina fiskar från Bysjön

2009-05-26

Jag körde tre nätter i Bysjön 12-15 maj ihop med den alltid lika trevliga Jesper Andersson som hade bilat ner från Stockholm. Främst riktade jag fisket efter sutare, men som de flesta vet går det ju att få fina bonusfångster av diverse arter. Jag och Jesper fiskade från samma plats där man fiskar ut på en "platå". Ofta ger högersidan lite bättre än vänsterflanken och eftersom Jesper var först på plats var det naturligt att han fiskade på det tidigare alternativet. Extremt mycket "skit" i ytan gjorde det lite svårfiskat då det gärna fastnar både i linor och markörer och ser till att dessa drar iväg lite. Lite som förutspått så drog Jesper igång med bra fiske direkt. Första natten gick jag bom medan Jesper landade några fiskar med en topp kring 3,6 kg.

Jesper med en fin "two toned" på 3800g.

Andra kvällen förflöt på likadant, mina larm var tysta medan Jeppe tog ett par fiskar. Men strax efter mörkrets inbrott drar det iväg på ett av mina spön och efter en helt klart bra fight lyckas vi håva en fin fisk på 3800 gram för min del. Nytt PB och ny art för reg, gött.
Under natten får jag ett mäktigt run där larmet skriker i en ton från take till att jag vaknat, fått på mina stövlarna och tagit mig ut till spöet, men precis när jag tar tag i spöet kliver fisken tyvärr av. Sedan var det tyst resten av natten. Men på morgonen vid 09:30 får jag ett run som liknar sutare (rudorna brukar oftast vara rätt pilliga) men under kampen så känns det helt klart som en ruda. Mycket riktigt så synar vi strax en fin ruda som vägs till härliga 2010 gram och min första tvåa från Bysjön är ett faktum.

JQ med en 2+.

Sutare 3800g.

Tiden vid sjön flyter på bra i soligt väder, det snackas skit, grillas chorizos och dricks folköl. Jesper landar ett par fina sutare kring 3,7-3,8 kg. På kvällen får jag ytterliggare en ruda på 1870g och medelvikten på mina fiskar är allt annan än dålig. Solen vandrar sin bana ner och vi kryper till sängs för den sista natten, rätt nöjda och glada. Vi får dock inte jättemycket sömn då larmen behagar att signalera fisk med sådär lagom jobbigt mellanrum på 1-1,5 timma. Ingen riktig sömn någon gång. Halv tre landar jag en ruda på 1650 gram. Nästa gång det skriker iväg är det vid strax innan klockan fem precis vid gryning. Mitt högerspö skriker på rätt bra och jag krokar en sutare som känns riktigt tung och go, de aggressiva knyck och ryck som rätt lätt kännetecknas av en hansutare finns inte alls. Efter ett tag ser jag ett par gräsänder kommer glidandes från vänster. Ankorna brukar oftast vara rätt duktiga på att undvika linorna, men självklart simmar den gröna hanen rätt in i min lina och går fast. Givetvis blir det ett jäkla liv på fågeln som far runt rätt bra, att rycka bort linan fungerar inte, så enda alternativet är att bärga in anden med den fina sutaren i linänden. Under vissa stunder känner jag att fisken sitter kvar och efter en hel del möda får jag in fågeln till kanten, men lagom tills att vi lyckats operarat bort (tur att man hade med sig en läkare) linan ur vingen så är det slakt i änden. Odds för att detta ska hända???? Jag lägger ut betet igen och börjar så sakteliga montera ner bivvy och annat. Vid klockan halv nio drar det på en fisk på samma spö som jag tidigare hade haft and-incidenten. Fisken känns helt klart bra och när vi lyfter upp garnet känner vi tyngden från en vacker hona. Vi tippar på höga tre, men när vågen far över fyra är lyckan total! Vikten fastställs till 4060 gram och ett redan härligt pass kröns med en riktig juvel!

Strax innan hemfärd nappade denna fina sutare på 4060g.

JQ på braxenfiske

2009-05-22

För att ta en femkilosbraxen från ett tredje vatten lade jag två stycken halvdagspass i Rögle dammar för ett par veckor sedan. Självklart var man sugen på att eventuellt försöka på sig att få en "sexa" eller en riktigt hög femkilos. Men dammfisket med mycket trängsel bland både männskor och linor kan väl inte klassas som ett av de allra roligaste. Så behagade inte någon riktig toppfisk att kliva på ganska fort kändes det som det fick vara. Jag och Peder Holst bestämde oss för att köra ett eftermiddagspass och sedan ett morgonpass dagen därpå.
När vi kom dit vid 13-tiden första dagen hade fortfarande ingen fisk landats av alla som satt vid dammen. Efter 1,5 timmas fiske får jag ett rejält bug i mitt feederspö och efter en ganska pigg fight för att vara en röglebralle ligger en stor hanfisk i håven. Vikten fastställs till 5050 gram, och mitt mål med Röglefisket var uppnåt. Fisket fortsätter vara trögt men vid 18:30 får jag ytterliggare ett napp, denna fisk känns lite tyngre och sävligare och påminner mer om en honfisk. Mycket riktigt, efter ett tag ligger en grann honfisk på 5460 gram och 71 cm på mattan. Denna dag kom det senare upp ytterliggare två fiskar i dammen så man fick vara rätt nöjd över att ha landat hälften.
Dagen därpå sitter vi på samma bank men på ett annat ställe. Fisket är fortsatt trögt. Min personliga uppfattning är att ju mindre aktiva folket i dammen är med omkastningar och mäskskjutande, desto aktivare blir fiskarna. Under tiden vi satt där denna förmiddag kom det upp två fiskar (har jag för mig) och Peder tog en av dessa, en riktigt fin hona på 5700 gram. I skrivande stund leker nog braxarna i dammen, och man kan väl bara hoppas att folket inte är för giriga utan låter fiskarna gå ostörda så mycket som möjligt framöver, för framtida väl skull.

Rapporterat av: Jakob Qvarnström

Braxen 5460g från Rögle dammar.

Peder med en fin braxen på 5700g.

JQ på färnafiske

2009-05-22

Färnafisket under våren tillhör ett av mina favoritfisken. Mellan lite tentor och annat hann jag med några halvdagspass i slutet av april och början av maj. Mitt fiske gick bra med ett par eller några fiskar landade var gång. De riktigt stora uteblev dock tyvärr men jag höll en fin medelvikt med fisk över två kg varje pass och toppfisken hamnade på 2390 gram.
Det var enbart flytbrödfiske jag bedrev då det är det jag uppskattar mest. Kan nog säga att färnafisket är ett av de fisken där jakten på de allra största är mindre viktigt då själva fisket är så roligt och givande. Oftast får man vandra i vackra miljöer och får bra fighter på fisk kring två kg i strömmande vatten. När jag anländer tillbaka till Jönköping i sommar kan det nog bli ett par turer ner till Emån för att hälsa på dem där.

Färna 2390g.

Färna 2210g.

Fin Svartåfärna

2009-05-19

Har fiskat en hel del färna senaste tiden med blandad framgång. Tidvis har fisket varit väldigt trögt men har landat två fina färnor över 2,5kg på bottenmetad brödbit, 2700g (se bild nedan) och 2545g. Den stora hade jag riktiga bekymmer med att landa. Ni som en gång drillat en skaplig färna där det strömmar på vet vad jag pratar om.

Rapporterat av: Ola Pettersson

Så här går det i Svenskan 2009

2009-05-19

157 personer har deltagit i omröstningen och enl dessa så vinner vi i SG Zander Svenskan 2009. Med två andraplatser 2007 & 2008 skulle det smaka bra med en förstaplats. Dock tror jag Sportfiskegiganten kommer bli svårslagna i år också.

Rapporterat av: Webbmaster

Dalälven

2009-05-16

En lång resa väntade framför oss denna soliga söndag. Efter några stopp och 50 mil körda kom vi äntligen fram till Älvkarleby, och fyra dagars fiske i Dalälven.

Väckarklockan ringer klockan 04.00 och fisket är i gång klockan 05.00. Stefan inleder fisket med en fin vimma på 810 gram. Själv har jag bara haft några försiktiga stötar och någon fisk som gott fast. På andra sidan älven sitter Sten-Sture och jagar mört. Efter några timmars nötande lyckas han landa en mycket stor björkna som vägs till 1080 gram. Tätt efter detta slår Stefan till med en lika stor fisk, fast nu är det en efterlängtad vimma. Vimmafisket är igång, och det stiger ganska stora mängder fisk. Det nappar på bra för mig och Stefan, likaså på andra sidan för mörtfiskande Sten-Sture. Stefan lyckas även under denna dag landa en på 980 gram, själv har jag ett gäng från 500 gram upp till lite drygt 700 gram.

Dagen efter är vi på plats samma tid, och jag får nu äntligen min första vimma över kilot. Denna fisk är 44 cm lång och vägs till 1020 gram. Efter morgonfisket är det sparsamt med vimmorna och regnet har nu även nått till Älvkarleby. Som tur är får vi några regnfria timmar under kvällen, och efter fisket åker karréskivorna på grillen, serverat med potatissallad.

Onsdagen ser ungefär likadan ut som gårdagen, fast utan några toppfiskar. På torsdagen börjar våra kroppar kännas aningen slitna, men vi gör ett sista försök. På eftermiddagen krokar jag en fisk som känns tung. Den glider in i håven och mäts sedan till 44 cm, men ser högre och fetare ut än den tidigare kilosfisken jag fångat, men trots detta stannar vågen på 1020 gram. Det tar bara 20 minuter innan det är min tur att springa bort till Sten-Sture och fota en fisk. Återigen en björkna, fast något mindre än tidigare. Vågen stannar på 840 gram. Senare på kvällen lyckas han även lirka upp en fin mört på 700 gram.

Efter dessa slitsamma dagars fiske är det till slut dags att åka hemåt, och vi är iväg strax efter klockan 12.00. När vi når Uppsala börjar bilen att krångla. Den hoppar och slår och gasen slutar att fungera. Vi blir nästintill stillastående på motorvägen. Till slut lyckas vi komma till en bensinmack där vi får några tips om att nollställa datan, genom att koppla från pluskabeln. Bilen fungerar återigen klockrent, fram till Stockholm… Det bildas en bilkö och återigen uppstår problemet med bilen. Fast denna gång blir vi stillastående och bilen går inte att starta. Det tar en halvtimme innan bärgaren kommer, som sedan drar av oss från den trafikbelagda vägen. Det ser oerhört mörkt ut för oss nu. Men turligt nog var det rätt bärgargubbe som kom till undsättning. Efter att ha slitit och rykt under motorhuven, kommer han fram till att felet är luftmassemätaren. Efter att han ringt runt verkar det som att vi ska kunna nå Jönköping med luftmassemätaren frånkopplad, så vi chansar. Sent blev det, men hem kom vi!

Rapporterat av: Henrik Karlén

Art 26 för Andreas Ekfeldt

2009-05-11

Saxat från Henkes fiskeblogg eftersom jag lyckades trolla bort texten jag fick av Ekfeldt på mailen.

Andreas Ekfeldt var iväg en tur till havet, och fiskade tillsammans med Team Donna och Sten-Sture. Lördagen och söndagen ägnades mesta tiden åt havskatt, men de testade även på vrakfiske efter bleka. Resultatet för Ekfeldt blev över förväntningarna och under lördagen landade han sex av sju katter, med största på hela 4600 gram. På vraken var han även het och knep en bleka på 3300 gram. Under söndagen lät han kattgrejerna vila, och fiskade efter mindre arter som knot och vitling. Väderförhållandena försvårade fisket för dem, men de övriga i båten landade sex stycken katter, med största på 4100 gram.

Art nr 26, havskatt 4600 gram.

Dan i Svartån

2009-05-11

Jag var hemma från göteborg en sväng och hälsade på förra helgen. Passade på att fiska ett par pass i Svartån och belönades med en fin abborre på 1410 gram.

Rapporterat av: Dan Pettersson

Färna i Emån

2009-05-06

Maria (flickvännen) och jag stack till Emån i söndags för säsongen första flytbrödsfiske. Färnorna var lite skygga och det var bara Maria som lyckades ta en ärrad gammal färna på 2300 gram. Den tog på flytbröd. Själv fick jag hålla tillgodo med ett mindre exemplar på flötmete. Har vant mig vid att Maria drar dom största färnorna när hon är med, så man får ta det som en sann fiskare och njuta av vädret ;-)

Rapporterat av: Erik Wennerhag

Maria med en fin färna på 2300 gram.

C&R

Norra Vättern

2009-05-06

Den långa vintern har varit riktigt spännande, men spänningen drog ut på för lång tid och man hoppades bara på en snabb islossning i norra Vätterns skärgård. Hela vintern har man längtat, och varje dag i början av april hoppades man på ett mirakel. När väl isen gick, var det inne på påskhelgen. Helgen då de flesta är lediga, vilket skulle betyda en massa båtar i skärgården. Jag och Nyman planlagde att börja fiska tisdagen den 14:e april och så blev det. De första dagarna var riktigt tröga för oss, och landade bara ett par enstaka fiskar. Medelvikten blev ändå bra för oss, de första dagarna landade vi bara fisk över åtta kilo.
Vår bästa fiskedag som vi summerade ihop hade vi totalt fem gäddor, med fyra över åtta kilo, med största på 10,2 kilo. Tilläggas kan att vi hade kontakt med ytterligare två gäddor som vi bedömde till över åtta kilo. Efter denna dag kände vi att vi kommit in i fisket och vi var glödheta. Men efter några timmar var vi inne i samma träsk som tidigare dagar. Få fiskar… Fisket var allmänt trögt i hela skärgården, mer eller mindre bara någon enstaka båt per dag som lyckades. Även att vi bara var några dagar efter islossningen fångade vi procentuellt relativt många utlekta gäddor. Det soliga vädret värmde snabbt upp lekvikarna och gäddorna gick raka vägen dit, och siktet var inställt på allt annat än att äta.